Alternative toys for children in schools of a São Paulo interior city

  • Rute Estanislava Tolocka Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP
  • Maíra Fogolin Pereira Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP
  • Jéssica Eloá Poletto Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP
Keywords: Play. Children. Kindergarten.

Abstract

Play is a creative action that can contribute to child development. However, changes decreased the opportunities to play. The objective of this study was to build alternative toys  with alternative materials to children in nursery and preschool  to amplify possibilities to play in the school. Step a) workshop with 26 teachers; step b) station of alternative toys with children's participation. In the workshop, there were dialogues among the teachers and the production of 38 toys. At the station, preschoolers got more benefits than  babies as the fathers of the babies hold them most of the time. Play options were amplified and it also  brought motor experiences.  Alternative toys can be used in pre-school as an option that provides fun and favors the development of skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rute Estanislava Tolocka, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP
Pesquisa na área de desenvolvimento humano e população de risco. Estudo em Educação Infantil no Centro Internacional de Treinamento, em Haifa, Israel. Graduação em Educação Física pela Universidade de São Paulo – USP/EEF. Especialização em Educação Física Adaptada, Mestrado e Doutorado em Educação Motora, todos pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP/FEF. Coordenação do de Pesquisa em Pedagogia do Movimento – NUPEM. Orientação e leciona aulas no Doutorado, Mestrado, Graduação e Iniciação Científica. Atuação em conselhos universitários e comitês científicos. Possui projetos conjuntos com as Prefeituras de Piracicaba/SP, Paulínia/SP, Juiz de Fora/MG, Palmas/TO e Miracema/TO, em educação infantil ou reabilitação de crianças e jovens, bem como idosos institucionalizados.
Maíra Fogolin Pereira, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP
Graduação pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP. Tem experiência na área de Educação Física. Esteve envolvida de 2006 a 2012 no Projeto de Pesquisa “Dança e Desenvolvimento do Idoso”.
Jéssica Eloá Poletto, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

Graduação pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP (2009). Atualmente participa do NUPEM da UNIMEP como pesquisadora voluntária. Mestranda no curso de Ciências do Movimento Humano na área de Pedagogia do Movimento e Lazer do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências da Saúde – FACIS da UNIMEP. Atua principalmente nos seguintes temas: criança, atividade física, ginástica artística, aprendizagem motora, desenvolvimento humano e câncer.

Published
2017-11-20
How to Cite
1.
Tolocka RE, Pereira MF, Poletto JE. Alternative toys for children in schools of a São Paulo interior city. JPhysEduc [Internet]. 2017Nov.20 [cited 2025Sep.8];29(1):e-2902. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/28761
Section
Pedagogical and cultural aspects