Estratégias de ensino em educação física: um confronto entre estilos diretivo e indiretivo na aprendizagem do voleibol

  • Bruno Vinicius Freitas da Silva Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo-SP, Brasil
  • Renato Henrique dos Santos Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo-SP, Brasil
  • Guilherme Rocha Savarezzi Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo-SP, Brasil
  • Maurício Teodoro de Souza Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo-SP, Brasil
  • Roberto Gimenez Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo-SP, Brasil
Palavras-chave: estilos de ensino, educação física, aprendizagem, voleibol

Resumo

Although Physical Education has historically been based on teaching strategies predominantly directives, it is possible speculate that less directive methodologies might contribute more effectively to learning. The aim of this study was to compare the possible implications of using different teaching styles for learning volleyball game. Thus end, 27 teenagers divided into three groups (Directive Group; Indirective group and control group) took part for an intervention program of eight meetings aimed at teaching procedural volleyball contents. Overall, the results suggest that indirective teaching styles contribute more effectively to participation decision, which causes a reflection on the need to revisit the teaching strategies used by teachers and the need for a more systemic approach to teaching games.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Bruno Vinicius Freitas da Silva, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo-SP, Brasil

Doutor em Educação Física pela Universidade de São Paulo. Pesquisador e Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Cidade de São Paulo.

Publicado
2020-08-19
Como Citar
1.
Silva BVF da, Santos RH dos, Savarezzi GR, Souza MT de, Gimenez R. Estratégias de ensino em educação física: um confronto entre estilos diretivo e indiretivo na aprendizagem do voleibol. JPhysEduc [Internet]. 19º de agosto de 2020 [citado 10º de setembro de 2025];31(1):e-3168. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/46585
Seção
Artigos Originais