OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY

  • Manoel Oriosvaldo de Moura USP
  • Marta Sueli de Faria Sforni UEM
  • Eliane Sampaio Araújo USP
Keywords: Objectification, appropriation, Learning Orientation Activity, Activity Theory

Abstract

Current research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is given

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manoel Oriosvaldo de Moura, USP
Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo.Professor Titular da Faculdade de Educação daUniversidade de São Paulo. Endereço: USP,Departamento de Metodologia do Ensino e EducaçãoComparada.
Marta Sueli de Faria Sforni, UEM
Doutora em Educação pela Universidade de SãoPaulo. Professora do Departamento de Teoria e Práticada Educação e do Programa de Pós-Graduação emEducação da Universidade Estadual de Maringá.
Eliane Sampaio Araújo, USP
Doutora em Educação pela Universidade de SãoPaulo, Pós-Doutora pela Universidade de Aveiro-Portugal. Professora do Departamento de Psicologia eEducação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letrasde Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo(FFCLRP/USP)
Published
2012-01-02
How to Cite
Moura, M. O. de, Sforni, M. S. de F., & Araújo, E. S. (2012). OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY. Teoria E Prática Da Educação, 14(1), 39-50. https://doi.org/10.4025/tpe.v14i1.15674
Section
Articles