<b>THE MANIPULABLE EDUCATIONAL RESOURCE USE IN BLIND STUDENTS OF EDUCATION AND LOW VISION IN THE CONTEXT MATHEMATICAL

  • Josiel de Oliveira Batista Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Patrick Batista Miranda Universidade Federal do Pará
  • Luciane Ferreira Mocrosky Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Keywords: Inclusive education, Visually impaired, Math Education, Manipulable teaching resources

Abstract

This text exposes a study on inclusive education of blind students and low vision, focusing on the teaching of mathematics. The investigative work was done in order to know how these students learn mathematical content with the help of manipulatives teaching resources. Based on the performance of semi-structured interviews, we hear blind students with low vision or the Educational Support Center (CAP) to know how build math skills and their perception of teaching resources used to promote or assist learning. We conclude that, even in specialized centers, professional misconduct in the field of Special Education. Therefore, it is necessary to promote continuing education and encourage educators to seek expertise to improve the performance of educational activities to promote the teaching of mathematical content to blind students and low vision.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josiel de Oliveira Batista, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2011) e graduação em Ciências Naturais com habilitação em Química pela Universidade do Estado do Pará (2012) . Foi Diretor do Instituto de Engenharia do Araguaia, Portaria 535/2014, no período 2014 a 2015. Atualmente é professor do magistério superior da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará e professor do Programa de Formação de Professores (PARFOR) da Universidade Federal do Pará - UFPA, aluno do Programa de Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática da Universidade Federal do Paraná - UFPR . Tem experiência na área de Matemática e Química
Patrick Batista Miranda, Universidade Federal do Pará
Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Pará – UFPA.
Luciane Ferreira Mocrosky, Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1989), Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Rio Claro -(1997) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Rio Claro -(2010) . Atualmente é professora Titular da Carreira EBTT na Universidade Tecnológica Federal do Paraná e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciência e em Matemática da Universidade Federal do Paraná . Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Ensino e Aprendizagem da Matemática , Formação de Professores e Educação Profissional. É membro dos seguintes Grupos de Pesquisa: Fenomenologia em Educação Matemática (FEM), Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores (GEForProf) e Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática e do Grupo de Estudos (GPTEM).
Published
2016-09-15
How to Cite
Batista, J. de O., Miranda, P. B., & Mocrosky, L. F. (2016). <b&gt;THE MANIPULABLE EDUCATIONAL RESOURCE USE IN BLIND STUDENTS OF EDUCATION AND LOW VISION IN THE CONTEXT MATHEMATICAL. Teoria E Prática Da Educação, 19(1), 113-122. https://doi.org/10.4025/tpe.v19i1.29082
Section
Articles