CONTINUING EDUCATION AND RESULTS IN IDEB

Keywords: Continuing education, SAEB, Ideb Initial Years

Abstract

The advent of large-scale assessment programs and projects and the perspective of schools as a training setting have boosted the resignification of the role of education professionals, as well as how the performance of each of the actors contributes to the implementation and improvement of educational indicators Based on the contextual questionnaires of Saeb 2017 (System of Assessment for Basic Education 2017), the present study investigates continuing education initiatives of school principals and teachers. This quantitative research involves 20 municipal school networks in Ceará - ten with the highest and ten with the lowest results in Ideb Initial Years (Basic Education Development Index - Initial Years) in 2017. Theoretical background is based on Gatti (1998, 2013, 2017), Pizarro; Lopes Junior (2017) and Sousa; Ferreira (2019), in addition to the legislation. The data show differences in the offer between the municipalities with the highest and lowest results, fragility of the training initiatives for both school principals and teachers, and lack of topics of interest to teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francimarcos Gomes, Universidade Estadual do Ceará

Master's student of the Graduate Program in Education at the State University of Ceará

Eloisa Vidal, State University of Ceará
Professor of the Graduate Program in Education at the State University of Ceará      

References

ANFOPE. Documento Final do X Encontro Nacional. Brasília. 2000. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2018/05/10%C2%BA-Encontro-Documento-Final-2000.pdf. Acesso em: 04 fev. 2020.

BEZERRA DA SILVA, Claudia Maria; OLIVEIRA DOS SANTOS, Edlamar. FORMAÇÃO CONTINUADA DO PROFESSOR DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: CONCEPÇÕES E IMPORTÂNCIA. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S.l.], v. 1, n. 18, p. e9281, jan. 2020. ISSN 2447-1801. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9281. Acesso em: 15 set. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal nº 9.394/1996. Brasília, DF, 20/12/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 03 jan. 2020.

BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 03 jan. 2020

CANÁRIO, R. Educação de adultos: um campo e uma problemática. Lisboa: Educa, 2013.

CHAVES, Marta. Formação contínua e práticas educativas: possibilidades humanizadoras. In: CAÇÃO, Maria Izaura.; MELLO, Suely Amaral.; SILVA. Vandeí Pinto da. (Org). Educação e desenvolvimento humano: contribuições da abordagem Histórico-cultural para a educação escolar. Jundiaí, Paco Editorial: 2014.

CÓSSIO, Maria de Fátima. A nova gestão pública: alguns impactos nas políticas educacionais e na formação de professores. Educação, v. 41, n. 1, p. 66-73, 29 maio 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29528. Acesso em: 18 set. 2020.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Formação continuada de professores: contribuições da literatura baseada em evidências. Relatório de Pesquisa. São Paulo, 2017.

GARCIA, C. Marcelo. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999. 271 p. (Coleção Ciências da Educação: século XXI).

GATTI, Bernardete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 57-70, Abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000100006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 02 out. 2020.

GATTI, Bernardete Angelina. Curso de Pedagogia em questão ou a questão da formação dos educadores. Nuances: estudos sobre Educação, [S.L.], v. 4, n. 4, p. 1-4, 15 set. 1998. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/66. Acesso em: 15 set. 2020.

GATTI, Bernardete Angelina. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educ. rev., Curitiba, n. 50, p. 51-67, dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0104-40602013000400005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 12 set. 2020.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de Professores, Complexidade e Trabalho Docente. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 17, n. 53, p. 721-737, ago. 2017. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8429. Acesso em: 12 set. 2020.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. Campinas, SP: Editora Autores, 1997.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de (org.). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019. 351 p.

GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel; LEITE, Yoshie Ussami Ferreira. Formação de Professores: Caminhos e Descaminhos da Prática. Brasília: Líber Livro, 2008.

GHEDIN, Evandro. Teorias Psicopedagógicas do Ensino Aprendizagem. Boa Vista: UERR. Editora, 2012.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9.ª Edição. São Paulo: Cortez, 2011.

INEP. Portaria no 447/2017. Estabelece diretrizes para o planejamento e a operacionalização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) no ano de 2017. Brasília. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001. 259p

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista Ande nº. 6, p.11 - 9. 1982.

LÜDKE, Menga. O professor e a pesquisa. São Paulo: Papirus, 2001.

MARCELINO, Fabiana Teixeira; SANTOS, Shilton Roque dos; AZEVEDO, Márcio Adriano de; SILVA, Lenina Lopes Soares. Estado-avaliador e a reforma do Ensino Médio no Brasil: influências e confluências. Revista do Serviço Público, [S.L.], v. 70, n. 1, p. 103-124, 9 abr. 2019. Escola Nacional de Administração Pública (ENAP). Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/1805. Acesso em: 12 out. 2020.

NÓVOA, Antonio. Novas disposições dos professores: a escola como lugar da formação. Adaptação de uma conferência proferida no II Congresso de Educação do Marista de Salvador (Bahia, Brasil), em julho de 2003.

PIZARRO, Mariana Vaitiekunas; LOPES JUNIOR, Jair. OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v. 19, e2776, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172017000100216&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 out. 2020.

ROSSI, Fernanda. HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França. A formação continuada sob análise do professor escolar. São Paulo: Editora Unesp, 2013. ISBN 9788539304196 Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/113712.

SANTOS, Cláudio Wilson dos; MORORÓ, Leila Pio. O desenvolvimento das licenciaturas no Brasil: dilemas, perspectivas e política de formação docente. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019018, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8652339. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652339. Acesso em: 10 out. 2020.

SOUSA, Clarilza Prado de; FERREIRA, Sandra Lúcia. Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: um diálogo necessário. Psicol. educ., São Paulo, n. 48, p. 13-23, jun. 2019 . Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 out. 2020.

ZEICHNER, Kenneth. M.; ANTUNES, Cristina. Uma agenda de pesquisa para a formação docente. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 13-40, 3 maio 2009. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/3/2. Acesso em: 18 out.2020
Published
2021-06-15
How to Cite
Gomes, F., & Vidal, E. (2021). CONTINUING EDUCATION AND RESULTS IN IDEB. Teoria E Prática Da Educação, 24(1), 23-41. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i1.56501
Section
Articles