SAYING ONESELF BLACK AS AN ACT/CHALLENGE: SELF-DECLARATORY ASPECTS OF PROFESSIONAL EDUCATION STUDENTS
Abstract
This article deals with the results of an ethnic-racial self-declaratory research carried out with students from the Territorial Center for Professional Education in the Extreme South, CETEPES - BA. The research was developed with questionnaires based on the IBGE (2013) sense of the ethnic-racial characteristics of the Brazilian population; thus aiming to understand how students perceive racial inequalities, as well as to what extent the characteristics of color, phenotypic heritage, political ideology, cultural tradition, family origin and social class affect the act of self-belonging to a specific ethnic-racial group. The results obtained in the research were compared with national and state data and analyzed according to the students' historical, social and regional context.
Downloads
References
ARAÚJO, Emanoel. Negras memórias: imaginário luso-afro-brasileiro e a herança da escravidão. Estudos avançados: São Paulo, n. 18, p. 242 – 250, 2004.
AZEVEDO, Aloísio T. G. O Mulato. São Paulo: Ática, 2003.
AZEVEDO, Thales. Cultura e situação racial no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
BAHIA. Secretaria de promoção da igualdade. Cartilha de promoção da igualdade de Gênero e raça no trabalho. Salvador, 2010.
BRASIL. Características étnico-raciais da população: um estudo das categorias de classificação de cor ou raça. Rio de Janeiro: IBGE, 2008.
BERNARDO, Teresinha. Racismo e educação: um conflito constante. UFScar – Contemporânea: Santa Catarina, v. 05, n. 1, p. 191-205, 2015.
CARMO, Alane F. Colonização e escravidão na Bahia: A colônia de Leopoldina (1850 – 1888). 2010. 139 f. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010.
CHAUY, Marilena. Brasil: Mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.
D’ADESKY, Jacques. Anti-racismo, liberdade e reconhecimento. Rio de Janeiro: Daudt, 2006.
__________________. Racismo e anti-racismo no Brasil. Rio de Janeiro: Pallas, 2001.
DOMINGUES, Petrônio J. Negros de almas brancas? A ideologia de branqueamento no interior da comunidade negra de São Paulo, 1915 – 1930. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, ano 24, nº 3, p. 563 – 599, 2002.
FANON, Frantz. Pele Negra Máscaras Brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FERNANDES, Florestan. A Integração do Negro na Sociedade de Classes. 3ª ed. São Paulo: Ática, 1978.
Gênero e Diversidade na Escola (GDE). E-CLAM Formação em Gênero, Sexualidade e Direitos Humanos, 2009, web, 17 de agosto de 2010, < http://www.e-clam.org/publicacoes.php>.
GOMES, Liliane Maria Fernandes Cordeiro. Helvécia: homens, mulheres e eucaliptos (1980-2005). 229 f. Dissertação de Mestrado. Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado da Bahia, Santo Antônio de Jesus, 2009.
GUIMARÃES, Antônio S. A. Raça cor, cor da pele e etnia. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 20, p. 265 – 271, 2011.
IBGE: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html >acessado em 22/01/2020.
_____: Estudo e pesquisas: informação demográfica e socioeconômica. Brasil, n. 41, 2019. Link: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf
_____: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/teixeira-de-freitas > acessado em 01/07/2020
MUNANGA, Kabenguele. Uma abordagem conceitual do sentido de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB-RJ, 05/11/03.
NOGUEIRA, Oracy. Preconceito Racial de Marca e Preconceito Racial de Origem. Tempo social - Revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 287 – 308, 2006.
PNAD. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese dos indicadores de 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.
PETRUCCELLI, José Luis; SABIOA, Ana Lucia (Org.). Características Étnico-Raciais da População: Classificação e Identidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2013.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
SANTANA, Gean, Paulo, Gonçalves. Vozes e versos quilombolas umas poética identitária em Helvécia. 265 f. Tese de doutorado interdisciplinar, Programa de pós-graduação em estudos e linguagens, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2014.
SARTRE, Jean-Paul. Orfeu Negro. In: Reflexões sobre o racismo. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1960.
SCHWARCZ, Lilia M. Nem preto nem branco, muito pelo contrário. São Paulo: Claro Enigma, 2012.
SILVA, Maria N. O negro no Brasil: um problema de raça ou de classe? Revista Mediações, Londrina, vol. 5, n. 2, p. 99-124, dezembro de 2000.
SILVA, Nelson. Uma nota sobre raça social no Brasil. In: Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, n. 26, p. 67 – 80, 1994.
VON MARTIUS, C. F. P. Como se deve escrever a história do Brasil. Revista Trimensal de Hitoria e Geographia ou Jornal do Instituto Historico e Geographico Brazileiro, Rio de Janeiro, n. 24, p. 381 – 402, Janeiro de 1845. Disponível em: http://brasilindependente.weebly.com/uploads/1/7/7/1/17711783/von_martius_como_se_deve_escrever_a_historia_do_brasil_1845.pdf
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.