GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS

A SYSTEMATIC REVIEW

Abstract

This work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized.

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Author Biographies

Daiane Aparecida Costa Carvalho, Universidade Federal de São João del-Rei

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São João del-Rei

Marcio Roberto de Lima

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Educação pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), especializado em Administração de Sistemas de Informação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e graduado em Engenharia Elétrica pela UFSJ. É professor Adjunto da UFSJ em seu Departamento de Ciências da Educação (Deced) e atua na formação de professores para a educação básica e, também, no Programa de Pós-graduação Processos Socioeducativos e Práticas Escolares (Mestrado em Educação). É consultor profissional certificado pelo Professional Trainer Program do ATLAS.ti. Tem como áreas de interesse e atuação: - Educação e cultura digital; - Relações entre as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) e a formação de professores; - Plataformas digitais e educação; - Incorporação pedagógica de jogos eletrônicos na educação; - Teoria Ator-Rede. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Cultura Digital, Mídias e Educação (Link@ - UFSJ) e membro do Grupo de Pesquisa Comunidades Virtuais - (CV - UFBA), ambos certificados pelo CNPq.

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Published
2022-08-02
How to Cite
Carvalho, D. A. C., & Roberto de Lima, M. (2022). GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS. Teoria E Prática Da Educação, 25(2), 119-140. https://doi.org/10.4025/tpe.v25i2.61220
Section
Articles