MEMORIES TO THE NORTH: REPRESENTATIONS ABOUT OF READING IN MARABÁ, PA
Abstract
This article tries to acount for socio-educatives elements hat help to understand practices of reading in Marabá, Pa. From corpus selected from the graduate pedagogy students' statements. The objective here is to identify spaces, objects and subjectivities about reading. This is a qualitative research and its theoretical and methodological basis is formed by the culttal history and sociology of reading, in dialogue with Chartier (1990), Lafarge; Secré (2010) and Halbwachs (2006. The findings are: school and family lika spaces for reading; and the diversity of objects e ways to pratice the act to read.
Downloads
References
CHARTIER, Roger. A História Cultural: Entre Práticas e Representações. Rio de Janeiro: Bertrand, 1990
CASTRO, Edna. Dinâmicas socioeconômicas e desmatamento na Amazônia. Novos Cadernos NAEA, Belém, v. 9, n. 1, jul. 2006.
COSTA, Francisco de Assis. Formação agropecuária na Amazônia. Os desafios do desenvolvimento sustentável. Belém: UFPA; NAEA, 2012.
EMMI, Marília Ferreira. A oligarquia do Tocantins e o Domínio dos castanhais. 2 ed. Belém: UFPA/NAEA, 1999.
GOLDIN, Daniel. Os dias e os livros. São Paulo: Pulo do gato, 2012.
LAFARGE, Chantal; SEGRÉ, Monique. Sociologia da leitura. São Paulo: Ateliê editorial, 2010.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2010.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das letras, 2021.
MICHELOTTI, Fernando. Luta pela terra e assentamentos no sudeste do Pará. Antropolítica, Niterói, n. 26, p. 245-266, 1. sem. 2009.
MONTEIRO, M. A. Mineração industrial na Amazônia e suas implicações para o desenvolvimento regional. Novos Cadernos NAEA, v. 8, n. 1, 2006.
PETIT, Pere. Chão de Promessas. Belém: Paka-tatu, 2003.
PROUST, Marcel. Sobre a leitura. São Paulo: Pontes, 2020.
PERRENOUD, Philippe. A pedagogia na escola das diferenças. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SARAMAGO, José. As pequenas memórias. São Paulo: Companhia das letras, 2006.
TRINDADE, José Raimundo Barreto (org.). Seis décadas de intervenção estatal na Amazônia. Belém: Paka-tatu, 2014.
VICENTINI, Yara. Cidade e História na Amazônia. Curitiba: EduUfpr, 2004.
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.