CONCEPTS OF ENVIROMENTAL EDUCATION TEACHER EDUCATION CURRICULUM OF BIOLOGICAL SCIENCES

Keywords: Teacher Education, Syllabus, Environmental Education.

Abstract

Among several themes present in the Brazilian education curriculum, Environmental Education (EE) is focused in this article, as it is theme of profound relevance to contemporary society. The aim is to present results of research regarding the presence and conceptions that underlie initial teacher education syllabus. Supported by a theoretical framework of critical orientation on the understanding of these two themes, bibliographic and documental research was carried out. Then, two pedagogical projects of teacher education in Biological Sciences from public institutions in the State of Goiás were selected. Guided by historical-dialectical materialism, it was possible to see, in both documents, the concern to meet the requirements of national legislation, in addition to the broad mention of the adoption of a transversal and interdisciplinary approach to treat EE using project methodologies. However, there was also a lack of clarity regarding the understanding of how to implement such approaches, as well as an inclination towards instrumental design.

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Author Biographies

Andreia Pires Amancio

Help Group Medicina Laboratorial. Goiânia, Goiás (GO), Brasil.

Darlene Ana de Paula Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Inhumas, Goiás (GO), Brasil.

 Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, licenciada em Ciências Biológicas. Doutora em Agronomia pela Universidade Federal de Goiás.

Lorenna Silva Oliveira Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Inhumas, Goiás (GO), Brasil.

Professora efetiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Inhumas, Goiás (GO). Doutora em Ensino de Química pela Universidade Federal de Goiás. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica.

Renata Luiza da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutora em Edudação pela PUC-Goiás (2015). Doutorado-sanduíche na Universidade de Sherbrooke, Canadá, com pesquisa voltada para mediação didática em cursos a distância. Mestre em Engenharia Elétrica e de Computação pela Universidade Federal de Goiás (2005) e graduação em Análise de Sistemas. Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, campus Inhumas, da área de informática. Docente do Programa de Pós-Graduação Mestrado Acadêmico em Educação do IFG. Foi coordenadora do curso Técnico Integrado em Informática para Internet, coordenadora pedagógica e de tutoria de EaD e gerente de pesquisa e extensão. Participa dos grupos de pesquisa Kadjót, NETI e NumBers. Áreas de pesquisa: Educação, Didática e Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) na escola; Formação de professores para uso de TDIC; Educação a Distância; Desenvolvimento de software com ferramentas livres.

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Published
2022-08-02
How to Cite
Pires Amancio, A., de Paula Vieira, D. A., Silva Oliveira Costa, L., & Costa, R. L. da. (2022). CONCEPTS OF ENVIROMENTAL EDUCATION TEACHER EDUCATION CURRICULUM OF BIOLOGICAL SCIENCES. Teoria E Prática Da Educação, 25(2), 82-97. https://doi.org/10.4025/tpe.v25i2.62675
Section
Articles