A LUDICIDADE NO PROCESSO FORMATIVO

APRENDIZAGENS DE ESTUDANTES DE PEDAGOGIA

  • Anderson Silva Pereira Universidade Federal da Bahia
  • Lúcia Gracia Ferreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Universidade Federal do Recôncavo da Bahia https://orcid.org/0000-0003-3655-9124

Abstract

The article aimed to know, from the perspective of students of the Pedagogy course at UESB, the contributions of the discipline of "Art and Playfulness in Education", for the construction of conception(s) of playfulness that are anchored in initial training. For the production of data, first, a document analysis was carried out, to know how the concepts present in the pedagogical project of the Pedagogy course are established. Subsequently, from a visitation space assembled with various instruments related to playfulness, Intervention Training Practices were carried out. After this moment, we held a focus group with the participants to understand the conceptions of playfulness present in the initial formation, in the reading of the world, and if the space of the formative practices, elaborated in the second part of the research, were effectively formative or not. In this way, the concepts of playfulness in initial training should enable the understanding of playfulness as a formative phenomenon.

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Author Biographies

Anderson Silva Pereira, Universidade Federal da Bahia

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pedagogo pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB).

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB) e Docência, Currículo e Formação (CEPEP/ CNPq/UFRB).

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Published
2023-05-03
How to Cite
Pereira, A. S., & Ferreira, L. G. (2023). A LUDICIDADE NO PROCESSO FORMATIVO. Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e64398. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.64398