THE CONSCIENTIAL METAMORPHOSIS OF HISTORY TEACHERS FROM THE CONTACT WITH THE WALDORF SCHOOL

Abstract

This text is part of a dissertation work in which our objective was to analyze the relationship of history teachers of Waldorf schools with Steiner's educational view on history. We did a theoretical study on the historical considerations of the thinker Rudolf Steiner and verified an educational perspective of human formation in these considerations. After that, we conducted interviews with teachers from waldorf schools here in Brazil and then analyzed the empirical material built. Through Content Analysis on empirical data, which indicated the perception of teachers about their pedagogical practice, we constructed two categories of analysis. This article is about one of these categories of analysis, which aims to analyze the transformation in the understanding of teaching in the professional biography of the interviewees by contact with the Waldorf school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henrique Costa Garcia, UFTM

Master in Education (UFTM/Uberaba). Bachelor and Bachelor in History (UNESP/Franca). Teacher in Technical High School at Centro Paula Souza.

References

Alem, N. H. (2019). Causa e Consequência. In. Ferreira. M. D. M., & Oliveira, M. M. D. (Orgs.), Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora.

Bach, J. J. (2012). A pedagogia Waldorf como educação para a liberdade: reflexões a partir de um possível diálogo entre Paulo Freire e Rudolf Steiner (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Bach, J. J. (2019). Fenomenologia de Goethe e educação: a filosofia da educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin.

Bittencourt, C.M.F. (2008). Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez.

Bittencourt, C.M.F. (2018). Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados. Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI: 10.5935/0103-4014.20180035.

Coraggio, J. L. (2009). Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problema de concepção? In. Tomaisi, L. de, Warder. J. M., & Haddad. S. (Orgs.), O banco Mundial e as Políticas Educacionais. São Paulo. Editora Cortes.

Costa, E. M. G. da (2017). Saúde na educação: indícios de congruência entre salutogênese e Pedagogia Waldorf (Tese de Doutorado). Universidade de Sorocaba, Sorocaba.

Gontijo, R. (2019). Cultura histórica. In. Ferreira, M. de M., & Oliveira, M. M. D. de (Orgs.), Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora.

Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação 14 (40), 143-155. DOI: 10.1590/S1413-24782009000100012.

Steiner, R. (2009). Reconhecimento do ser humano e realização do ensino. São Paulo: Antroposófica.

Published
2023-11-30
How to Cite
Garcia, H. C., & Jonas, B. J. (2023). THE CONSCIENTIAL METAMORPHOSIS OF HISTORY TEACHERS FROM THE CONTACT WITH THE WALDORF SCHOOL. Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e65402. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.65402