Reading script and the promotion of new paths for literacy in the second year of elementary school

Keywords: Literacy. Literacy text. Reading guides.

Abstract

This work has as its theme the contributions of the application of scripts for reading literary texts, for the literacy process of children in a class of the 2nd year of Elementary School. Thus, it has the general objective of evaluating the contributions of reading activities of literary texts to the literacy process of 2nd year students. Methodologically, an exploratory study was carried out, of a qualitative nature, with the accomplishment of a brief bibliographical research, with the use of an action research. The theoretical framework used in the research was based on studies on literacy by Soares (2004), finally, the reading scripts were based on studies by Saraiva and Mügge (2006). As a result, it was found that reading scripts are effective, as participants completed the year fully literate, writing more structured and complex texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arlete de Souza Pinto, Feevale

Graduada em Letras - Português pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2001). Pós Graduada em Gestão Educacional pela instituição Faculdades Integradas de Taquara (2003) Mestra em Letras - Mestrado Profissional em Letras pela Universidade Feevale de Novo Hamburgo (2020).

Jéssica Maís Antunes, Feevale

Doutoranda do curso de Diversidade Cultural e Inclusão Social da Universidade Feevale como bolsista CAPES e mestra em Letras da Universidade Feevale (2020); graduada em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Pampa (2014); 

Marinês Andrea Kunz, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Letras Português-Alemão pela UNISINOS (1994), Mestre em Ciências da Comunicação pela UNISINOS (1998) e Doutora em Linguística e Letras pela PUC-RS (2004). 

Rosemari Lorenz Martins, Feevale

Graduada em Letras - Português/Alemão (1993) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) e em Pedagogia (2021) pelo Centro Universitário Ítalo-Brasileiro; Mestre em Ciências da Comunicação, área de concentração Semiótica (1999), pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). 

https://orcid.org/0000-0003-0658-5508

References

Abreu. A.R., et al. (2000). Alfabetização: livro do professor. Brasília: Fundescola/SEF-MEC.

Antunes, J. M. (2020). Literatura Infantil: construindo práticas pedagógicas para o desenvolvimento da linguagem (Dissertação de Mestrado). Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS.

Amorim, P. (2008). O Mágico de Oz. Blumenau: Editora Vale das Letras.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: MEC.

Cagliari, L. C. (2009). Alfabetização & linguística. São Paulo: Scipione.

Cagliari, L. C. (1998). Alfabetizando Sem o Ba-Bé-Bi-Bó-BU. São Paulo: Scipione.

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1995). Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed.

Ferreiro, E., & Gonzales, H. (1990). Reflexões sobre a alfabetização. São Paulo: Cortez: Autores Associados.

Goodman, Y. M. (1995). Como as crianças constroem a leitura e a escrita: perspectivas piagetianas. Porto Alegre: Artes Médicas.

Kleiman, A. B. (1995). Os significados do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Lajolo, M. (2000). Do mundo da para leitura do mundo. São Paulo: Ática.

Machado, A. M. (2010). Beto, o carneiro. São Paulo: Editora Moderna.

Moll, J. (2009). Alfabetização possível: reinventando o ensinar e o aprender. Porto Alegre: Editora Mediação.

Minayo, M. C. de S. (2008). O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec.

Morais, A. G. de. (2012). Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos.

Saraiva, J. A., & Mügge, E. (2006). Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed.

Soares, M. (2004). Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Editora: Autêntica.

Soares, M. (2017). Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto.

Published
2023-11-30
How to Cite
de Souza Pinto, A., Antunes, J. M., Kunz, M. A., & Lorenz Martins, R. (2023). Reading script and the promotion of new paths for literacy in the second year of elementary school. Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e66722. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.66722