Reading script and the promotion of new paths for literacy in the second year of elementary school
Abstract
This work has as its theme the contributions of the application of scripts for reading literary texts, for the literacy process of children in a class of the 2nd year of Elementary School. Thus, it has the general objective of evaluating the contributions of reading activities of literary texts to the literacy process of 2nd year students. Methodologically, an exploratory study was carried out, of a qualitative nature, with the accomplishment of a brief bibliographical research, with the use of an action research. The theoretical framework used in the research was based on studies on literacy by Soares (2004), finally, the reading scripts were based on studies by Saraiva and Mügge (2006). As a result, it was found that reading scripts are effective, as participants completed the year fully literate, writing more structured and complex texts.
Downloads
References
Abreu. A.R., et al. (2000). Alfabetização: livro do professor. Brasília: Fundescola/SEF-MEC.
Antunes, J. M. (2020). Literatura Infantil: construindo práticas pedagógicas para o desenvolvimento da linguagem (Dissertação de Mestrado). Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS.
Amorim, P. (2008). O Mágico de Oz. Blumenau: Editora Vale das Letras.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: MEC.
Cagliari, L. C. (2009). Alfabetização & linguística. São Paulo: Scipione.
Cagliari, L. C. (1998). Alfabetizando Sem o Ba-Bé-Bi-Bó-BU. São Paulo: Scipione.
Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1995). Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed.
Ferreiro, E., & Gonzales, H. (1990). Reflexões sobre a alfabetização. São Paulo: Cortez: Autores Associados.
Goodman, Y. M. (1995). Como as crianças constroem a leitura e a escrita: perspectivas piagetianas. Porto Alegre: Artes Médicas.
Kleiman, A. B. (1995). Os significados do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Lajolo, M. (2000). Do mundo da para leitura do mundo. São Paulo: Ática.
Machado, A. M. (2010). Beto, o carneiro. São Paulo: Editora Moderna.
Moll, J. (2009). Alfabetização possível: reinventando o ensinar e o aprender. Porto Alegre: Editora Mediação.
Minayo, M. C. de S. (2008). O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec.
Morais, A. G. de. (2012). Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos.
Saraiva, J. A., & Mügge, E. (2006). Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed.
Soares, M. (2004). Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Editora: Autêntica.
Soares, M. (2017). Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto.
Copyright (c) 2023 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.







