A INTERCULTURALIDAD EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR INDÍGENA

Resumen

The term intercultural refers to the recognition, respect and balanced relations of exchanges between different peoples and cultures. In Europe it involves issues related to immigrants and, in Latin America, there are records of its use by the Austrian religious, Ivan Ilitch, in the 1960s, at the foundation of the Intercultural Documentation Center (CIDOC) in Mexico, which, among the activities developed, carried out the formation of American missionaries in Spanish. Later, in the 1980s, UNESCO disseminated the term through its insertion in the educational policy aimed at indigenous peoples. In this text, we make a historical resumption of the term and an analysis of intercultural educational policies initiated with the Brazilian Constitution of 1988, which boosted reforms for indigenous school education in the 1990s. This is a bibliographic and documentary study in which we discuss the interculturality perspective in guidelines and references that enable indigenous peoples to develop their own pedagogical projects, geared to their sociocultural and linguistic realities, as well as to their sustainability needs.

 

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Rosangela Celia Faustino, Universidade Estadual de Maringá - Paraná - Brasil

Doutora em Educação, pesquisadora do Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações, professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá

Alline Gonçalves Proença Gomes, Universidade Estadual de Maringa

Aluna do curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Maringá e professora no Colégio Estadual Indígena Cacique Koféj, São Jerônimo da Serra, Paraná, Brasil.

Citas

ANDRIOLI, Antônio Inácio. As políticas educacionais no contexto do neoliberalismo. Disponível em http://www.geocities.com/textosdiversos, consulta em 12 de junho de 2003.

BANCO MUNDIAL. Llegando a los pobres de las zonas rurales. Estrategia de desarrolho rural para América Latina y el Caribe. Washington/DC. 2002.

BOAS, Franz. Race, language, and culture (la raza, el lenguage y la cultura). Chicago University of Chicago Press, 1940.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília DF, Presidência da República, 1988.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Diretrizes para Política Nacional de Educação Escolar Indígena. Brasília, 1994.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e bases da Educação: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. Brasília, 2012. Disponível em: http://mobile.cnte.org.br:8080/legislacao-externo/rest/lei/86/pdf Acesso em: 23 de julho de 2020

BRASIL. Congresso Nacional. Parecer 14/1999. Brasil: Ministério da Educação. Brasília, 1999.

CANDAU, Vera M. Interculturalidade e educação escolar. Rio de Janeiro GECEC-Grupo de Estudos sobre Educação, Cotidiano e Cultura(s). PUC-RJ. 2000

CANDEIAS, Antônio. Políticas educativas contemporâneas: críticas e alternativas. Educação & Realidade. Porto Alegre. v.20, n.1 p. 15-189, jan./jun. 1995.

CAPACLA, Marta Valéria. O debate sobre a educação indígena no Brasil (1975-1995). Resenhas de teses e livros. Brasília/São Paulo: MEC/MARI, 1995.

CEPAL/UNICEF. Pobreza infantil em pueblos indígenas y afrodescendentes en America Latina. ONU, 2012. Disponível em: http://www.cepal.org/es/publicaciones/3981-pobreza-infantil-en-pueblos-indigenas-y-afrodescendientes-de-america-latina. Acesso em: 25 mar. 2015.

CEPAL. Los Pueblos Indígenas en América Latina: Avances en el último decenio y retos pendientes para la garantía de sus derechos. Santiago do Chile, 2014. 128 p. Disponível em: http://www.cimi.org.br/pub/lospueblosindigenasenamericalatinacepal.pdf. Acesso em 10 de abr. de 2016.

COLLET, Celia Letícia Gouvêa. Interculturalidade e educação escolar indígena: um breve histórico. Formação de professores indígenas repensando trajetórias. Brasília: MEC/SECAD-UNESCO, 2006. p. 115-130.

CÔRTES, Clélia Neri. A educação escolar entre os povos indígenas: da homogeneização à diversidade. In: Anais da 19a Reunião Anual da ANPED, 1996.

FAUSTINO, R. C. Política educacional nos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na educaçãoescolar indígena. 2006. 330 f. Tese (Doutorado emEducação) – Programa de Pós-Graduação em Educação,Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis,2006.

FERNANDES, Florestan. Notas sobre a educação na sociedade Tupinambá. In.: ____ Investigação etnológica no Brasil e outros ensaios. Petrópolis: Vozes, 1975.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação. São Paulo: Cortez, 1999.

GRUPIONI, Luís Donisete Benzi A educação indígena na academia: inventário comentado de dissertações e teses sobre educação escolar indígena no Brasil (1978-2002). Em Aberto. Brasília, v.20, n.76, p.197-238, fevereiro de 2003.

LEVI-STRAUSS, C. Raça e Cultura. In_. O Olhar distanciado. Lisboa: Edições 70, [s.d.]

MELIÁ, Bartomeu. Educação Indígena e alfabetização. São Paulo: Edições Loyola, 1979
MONTE, Nietta. O Estado e o currículo escolar indígena: alguns textos possíveis. Caxambu, ANPOCS, 1997.

MONTE, Nietta Lindenberg. E agora cara pálida? Educação e povos indígenas 500 anos depois. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro. v. 15, set./out./nov./dez. 2000
MOYA, Ruth. Reformas educativas e interculturalidad en America Latina. Revista Iberoamericana de Educación. N. 17, Mayo-agosto 1998.

SANTOS, Silvio Coelho dos. Educação e sociedades tribais. Porto Alegre: Movimento, 1975.

SHIROMA, E.; MORAES, M.C.M.; EVANGELISTA, O. Políticas Educacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 2000

SILVA, A L;. FERREIRA, M. Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Global, 2001.

UNESCO. A declaração das raças da UNESCO. [S.l.: UNESCO], 18 jul. 1950. Disponível em: http://www.achegas.net/numero/nove/decla_racas_09.htm. Acesso em: 15 de junho de 2020.

UNESCO. Informe de la Reunion de Especialistas Organizada por la UNESCO en 1951. Empleo de las lenguas vernaculas en la enseñanza. UNESCO, 1954.

UNESCO / OREALC. Educação intercultural bilíngüe. In. ___ Balanço dos 20 anos do Projeto Principal de educação na América Latina e no Caribe. VII Reunião do Comitê Regional Intergovernamental do Projeto Principal de Educação: documento de trabalho, 2001.

VALENTE, Ana Lúcia. Educação e diversidade cultural: um desafio da atualidade. São Paulo: Moderna, 1999.

VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.
Publicado
2022-05-24
Cómo citar
Faustino, R. C., Marcos Gehrke, Gomes, A. G. P., & Delmira de Almeida Peres. (2022). A INTERCULTURALIDAD EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR INDÍGENA. Teoria E Prática Da Educação, 25(1), 174-189. https://doi.org/10.4025/tpe.v25i1.57813
Sección
Artigos