LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE
Abstract
Language is present in all human actions. Throughout history, it has enabled man to communicate, to apprehend knowledge already built, to interact with others and their speeches and to create statements, oral or written, present in society. This article deals with language and how to teach it according to the Philosophy of Language. With the theoretical contributions of Volóchinov (2013, 2017) and Bakhtin (1997, 2016), mainly, and by the teaching experience of the authors, the text discusses how to carry out work in the classroom with language so that the process acts in the formation linguistic, individual and social aspects of the students involved. We conclude that, due to the dynamic, social and historical nature of language, understood as a phenomenon created by human need, teaching must privilege language practices, based on the apprehension and construction of verbal statements present in everyday life that translate and shape reality, enabling students to act socially.
Downloads
References
BAKTHIN, Mikhail (1895 – 1975). Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 1ª ed., 2016.
COLELLO, Sílvia de Mattos Gasparian. A escola que (não) ensina a escrever. 2ªed. Revisada – São Paulo: Summus, 2012.
FIORIN, José Luiz. Argumentação e discurso. Bakhtiniana. São Paulo, Número 9 (1): 53-70, Jan./Jul. 2014.
GERALDI, João Wanderley. (org.) O Texto na Sala de Aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
GERALDI, João Wanderley. Ancoragens – estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
PETRILLI, Susan. Em outro lugar e de outro modo. Filosofia da linguagem, crítica literária e teoria da tradução em, em torno e a partir de Bakhtin. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013.
PONZIO, Augusto. No Círculo com Mikhail Bakhtin. São Carlos: Pedro e João, 2016.
SOBRAL, Adail. Ético e estético: na vida, na arte e na pesquisa em Ciências Humanas. In: BRAIT, Beth (Org.) Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 5º ed. 4ª reimpressão, 2017.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Trad. de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. 24ª ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 2002.
SAUSSURE, F. de. Curso de linguística geral. Organização de Charles Bally e Albert Sechehaye com a colaboração de Albert Riedlinger. 24ª ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 2006.
VOLÓCHINOV, Valentin. A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. São Carlos: Pedro e João editores, 2013.
VOLÓCHINOV, Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 1ª ed., 2017.
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.