LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE

Keywords: Language; language practices; teaching; subject

Abstract

Language is present in all human actions. Throughout history, it has enabled man to communicate, to apprehend knowledge already built, to interact with others and their speeches and to create statements, oral or written, present in society. This article deals with language and how to teach it according to the Philosophy of Language. With the theoretical contributions of Volóchinov (2013, 2017) and Bakhtin (1997, 2016), mainly, and by the teaching experience of the authors, the text discusses how to carry out work in the classroom with language so that the process acts in the formation linguistic, individual and social aspects of the students involved. We conclude that, due to the dynamic, social and historical nature of language, understood as a phenomenon created by human need, teaching must privilege language practices, based on the apprehension and construction of verbal statements present in everyday life that translate and shape reality, enabling students to act socially.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dagoberto Buim Arena

Pós-Doutorado pela Universidade de Évora, Portugal (2007). Doutorado em Educação (1996); Mestrado em Educação (1991) e Graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1972). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências e Letras de Votuporanga (1978).

References

ANTUNES. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BAKTHIN, Mikhail (1895 – 1975). Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 1ª ed., 2016.

COLELLO, Sílvia de Mattos Gasparian. A escola que (não) ensina a escrever. 2ªed. Revisada – São Paulo: Summus, 2012.

FIORIN, José Luiz. Argumentação e discurso. Bakhtiniana. São Paulo, Número 9 (1): 53-70, Jan./Jul. 2014.

GERALDI, João Wanderley. (org.) O Texto na Sala de Aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

GERALDI, João Wanderley. Ancoragens – estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

PETRILLI, Susan. Em outro lugar e de outro modo. Filosofia da linguagem, crítica literária e teoria da tradução em, em torno e a partir de Bakhtin. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013.

PONZIO, Augusto. No Círculo com Mikhail Bakhtin. São Carlos: Pedro e João, 2016.

SOBRAL, Adail. Ético e estético: na vida, na arte e na pesquisa em Ciências Humanas. In: BRAIT, Beth (Org.) Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 5º ed. 4ª reimpressão, 2017.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Trad. de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. 24ª ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 2002.

SAUSSURE, F. de. Curso de linguística geral. Organização de Charles Bally e Albert Sechehaye com a colaboração de Albert Riedlinger. 24ª ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 2006.

VOLÓCHINOV, Valentin. A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. São Carlos: Pedro e João editores, 2013.

VOLÓCHINOV, Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 1ª ed., 2017.
Published
2021-12-17
How to Cite
Rosa Souza, M. J., & Arena, D. B. (2021). LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE. Teoria E Prática Da Educação, 24(3), 160-175. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i3.59950
Section
Articles