BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE

  • Raquel Gomes Pinto UNB
  • Angela Maria Cristina Uchoa de Abreu Branco UNB
Keywords: bullying, sociocultural, constructivism, violence, school

Abstract

Happiness and success in contemporary societies seem to equal consumism and the achievement of individualistic life projects. Values and beliefs oriented to fierce competition and individualism are often promoted among children and adolescents within various social contexts. Where competition and individualism prevails, ethics become less important, and aggression and violence easily emerge. Theincreased occurrence of bullying at schools calls for a paradigm change in education. According to scientific psychology, no  recipes exist, and the phenomenon needs to go under analysis taking into account the role of culture, the constructive subject, and the existence of multiple causality. To prevent bullying entails hard work by schools to intentionally promote positive social values among students and teachers. Moreover, peace should become a transversal guiding principle across the curriculum. Schools can and should be active in encouraging peace, healthy, ethical, and respectful human interactions, cheering values such as justice, dignity and social responsibility

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Gomes Pinto, UNB
Mestre em Psicologia, Doutoranda, Universidade de Brasília – UnB
Angela Maria Cristina Uchoa de Abreu Branco, UNB
Atualmente coordenadora de intercâmbio entre a UnB e a Universidad Autónoma de Madrid (apoio CAPES-Governo Espanhol), Dra. Angela Branco graduou-se em Psicologia pela Universidade de Brasília (1975), tem Mestrado em Psicologia pela Universidade de Brasília (1978) e Doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1989). Realizou dois Pós-Doutorados plenos: University of North Carolina e Duke University. Atualmente é Professora Associada da Universidade de Brasília, e coordena o Laboratorio de Microgenese nas Interacoes Sociais, sendo lider do Grupo de Pesquisa de mesmo nome cadastrado no CNPq. Desde 1989 mantem intercambio com universidades estrangeiras (UNC, Duke, Clark University - USA; Universidad Autonoma de Madrid; Tartu University; La Sapienza-Roma; etc). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Desenvolvimento Social e da Personalidade, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento de valores humanos e interacoes sociais em criancas, adolescentes e adultos; cooperacao, competicao e individualismo; cultura de paz; interacoes professor-aluno e crianca-crianca; comunicacao, metacomunicacao e desenvolvimento humano; a questao da etica e desenvolvimento moral; desenvolvimento do self em uma perspectiva dialogica; teoria e metodo na perspectiva sociocultural construtivista. Currículo Lattes
Published
2012-09-01
How to Cite
Pinto, R. G., & Branco, A. M. C. U. de A. (2012). BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE. Teoria E Prática Da Educação, 14(3), 87-95. https://doi.org/10.4025/tpe.v14i3.18490
Section
Articles