CONTINUING THE DEBATE ON CARE AND EDUCATION OF CHILDREN IN THE FIRST YEARS OF LIFE
Abstract
The presumptions, arguments and consequences of diverse approaches on care and education for under three years old in daycare are analyzed in this paper. The positions of Tunes and Prestes against the education of those children in social institutions, based on ideas and concepts of Vigotski historical-cultural psychology are discussed. The conflicts involving maternity, women labor and early child education in the present social context are analyzed, considering various studies about the interactions of infants and toddlers with mother, with other adults and peers and discussing diverse understandings about Vigotski’s concepts. The possibility of sharing the care and education of young children between family and high quality Early Child Education Institutions is proposed, considering the developmental possibilities for the children and the role it can play in decreasing the educational, social, as well as racial and gender inequalities.
Downloads
References
AMORIM, K. S.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Creches com qualidade para a educação e o desenvolvimento integral da criança pequena. Psicologia Ciência e Profissão, v. 19, n. 2, p. 64 – 69, 1999.
AMORIM, K. S.; ANJOS, A. M.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Processos Interativos de Bebês em Creche. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 25, n. 2, p. 378-389, 2012.
ANJOS, A. M.; AMORIM, K. S.; FRANCHI E VASCONCELOS, C. R.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Interações de bebês em creche. Estudos de Psicologia (Natal), v. 9, n.3, p. 513-522, 2004.
ARIÈS, P. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1978.
BARBOSA, A. L. N. H. e COSTA, J. S. M. Oferta de creche e participação das mulheres no mercado de trabalho no Brasil. Mercado de Trabalho: conjuntura e análise, n. 62, p. 23-35, 2017.
BELSKY, J. Early Day Care and Infant-Mother Attachment Security. In, Encyclopedia on Early Childhood Development, 2009. Disponível em http://www.child-encyclopedia.com/documents/belskyangxp-attachment.pdf. Acessado em 25 de abril de 2013.
BELSKY, J. Parent, infant, and social-contextual determinants of attachment theory. Developmental Psychology, v. 32, p. 905-914, 1996.
BELSKY, J. The effects of infant day care reconsidered. In: Fox, N.; Fein, G. G. (Ed), Infant day care: the current debate. New Jersey: Ablex Publicshing Corporation, p. v-xv, 1990.
BELSKY, J.; VANDELL, D. L.; BURCHINAL, M.; CLARKE-STEWART, K. A.; MCCARTNEY, K.; OWEN, M. T.; THE NICHD. Are there long-term effects of early child care? Child Development, v. 78, n. 2, p. 681-701, 2007.
BOWLBY, J. Apego: A natureza do vínculo (volume I). São Paulo: Martins Fontes. (1969/1990).
BOWLBY, J. Separation: anxiety and anger. New York: Basic Books, 1973.
CARVALHO, A. M. A. Etologia e comportamento social. In: SOUZA, L.; FREITAS, M. F. Q.; Rodrigues, M. M. P. (Orgs.), Psicologia: reflexões (im)pertinentes. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 195-224, 1998.
CARVALHO, A. M. A.; BUSSAB, V. S. R. Apego: o primeiro vínculo. In: MOREIRA, L.V.C. (Org). Psicologia, família e direito: interfaces e conexões. Curitiba: Juruá, p. 119-134, 2013.
COSTA, C. A.; AMORIM, K. S. Abreviação em relações de bebês com seus pares de idade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 31, n.1, p. 15-23, 2015.
COSTA, N. M. S.; AMORIM, K. S. A co-construção do fluxo locomotor em processos interativos bebê-bebê. Psicologia em Pesquisa (UFJF), v. 12, n. 3, p. 1-11, 2018.
CRUZ, S. H. V. A creche comunitária na visão das professoras e famílias usuárias. Rev. Bras. Educ., n.16, p. 48-60, 2001.
DENTZ, M. V.; AMORIM, K.S. Expressões emocionais entre bebês na creche: revisão sistemática da literatura. Psicologia em Revista, no prelo.
DESJARDINS, R. L'institutionnalisation de la pédiatrie en milieu franco-montréalais 1880-1980: Les enjeux politiques, sociaux et biologiques. Tese de doutorado, Département d'histoire, Universidade de Montreal. 1998.
FEIN, G.G.; FOX, N. Infant Day care: a special issue. In: Fox, N.; G. G. Fein, G. G. (Ed). Infant day care: the current debate. New Jersey: Ablex Publicshing Corporation, p. v-xv, 1990.
FOGEL, A. The formation of relationships: creating new meaning. Developing through relationships. Origins of communication, self and culture. Hertfordshire: Harvester Wheatsheaf. p. 85-99, 1993.
GILLANDERS, C.; KANTOR, R. Research in Early Childhood Care and Education Since 1970. In: Brown, C.; Mcmullen, M. B.; File, N. (Ed). The Wiley Handbook of Early Childhood Care and Education. 99-117. 1, 2019.
GOTTLIEB, A. Para onde foram os bebês?: Em busca de uma Antropologia de bebês (e de seus cuidadores). Psicologia USP, v. 20, n. 3, p. 313-336, 2009.
GUIMARÃES, D. Relações entre adultos e bebês na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
KELLER, H. Cultures of infancy. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007.
KELLER, H.; KÄRTNER, J. Development-The culture-specific solution of universal developmental tasks. In: Gelfand, M. L.; Chiu, C.Y.; Hong, Y. Y. (Ed.), Advances in culture and psychology. New York: Oxford University Press, p. 63-116, 2013.
KOONER, M. J. Aspects of the developmental ethology of a foraging people. In N.G. Blurton Jones (Ed.) Ethological studies of child behaviour. London: Cambridge University Press, 1972.
KUDE, V. M. M. O Mito da Culpa Materna. In: Cardoso, R. (Org.). É uma Mulher..., Petrópolis: Vozes, p. 123-137, 1994.
LAMB, M. E. Attachments, social networks, and developmental contexts. Human development, v. 48, p. 108-112, 2005.
LEWIS, M. The child and its family: the social network model. Human development, v. 48, p. 8-27, 2005.
LINDENMEYER, K.; SANDIN, B. National Citizenship and Early Politics Shaping “The Century of the Child” in Sweden and the United States. The Journal of the History of Childhood and Youth, v. 1, n.1, p. 50–62, 2008.
LUCENA, J. M. F.; PEDROSA, M. I. Estabilidade e transformação na construção de rotinas compartilhadas no grupo de brinquedo. Psicologia: Reflexão & Crítica, v. 27, n. 3, p. 556-558, 2014.
MCHALE, J.P. When infants grow up in multiperson relationship systems. Infant mental health Journal, v. 28, n. 4, p. 370-392, 2007.
MONTEIRO, L.; VERÍSSIMO, M.; SANTOS, A. J.; VAUGHN, B. E. Envolvimento paterno e organização dos comportamentos de base segura das crianças em famílias portuguesas. Análise Psicológica, v. 3, n. XXVI, p. 395-409, 2008.
MORELLI, G. A.; CHAUDHARY, N.; GOTTLIEB, A.; KELLER, H.; MURRAY, M.; QUINN, N.; ROSABAL-COTO, M.; SCHEIDECKER, G.; TAKADA, A.; VICEDO, M. Taking Culture Seriously: A Pluralistic Approach to Attachment. In: KELLER, H.; BARD (Org.). The Cultural Nature of Attachment: Contextualizing Relationships and Development. Strüngmann Forum Reports, vol. 22, series ed. J. Lupp. Cambridge, MA: MIT Press, p. 139-168, 2017.
NEVES, V. F. A.; KATZ, L.; GOULART, M. I. M.; GOMES, M. F. C. Dancing with the pacifiers: infant's perizhivanya in a Brazilian early childhood education centre. Early Child Development And Care. DOI: 10.1080/03004430.2018.1482891. 2018.
NICHD - Early Child Care Research Network. The effects of infant child care on infant-mother attachment security: results of the NICHD study of early child care. Child development, v. 68, n. 5, p. 860-879, 1997.
NICHD - Early Child Care Research Network. Age of entry to kindergarten and children's academic and socioemotional development. Early Education & Development, v. 18, n. 2, p. 337-368, 2007.
NICHD Early Child Care Research Network. Infant-mother attachment: Risk and protection in relation to changing maternal caregiving quality over time. Developmental Psychology, v. 42, n. 1, p. 38-58, 2006.
OLIVEIRA, V. S.; NEVES, V. F. A. “Aqui é lugar da gente ser feliz”: o choro e o enlaçamento do outro. In: CARVALHO, L. D.; NEVES, V. F. A. (Org.). Infâncias, Crianças e Educação: discussões contemporâneas. 1ed.Belo Horizonte: Fino Traço, v. 1, p. 93-110, 2018.
OLIVIERA, Z. M. R. Jogo de papeis: uma perspectiva para análise do desenvolvimento humano. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de São Paulo. 1988.
OLIVEIRA, Z. M. R.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Propostas para o Atendimento em Creches no Município de São Paulo: histórico de uma realidade, Cadernos de Pesquisa, v. 56, p. 39-65, 1986.
ROMANELLI, G. Famílias de Camadas Médias: a trajetória da modernidade. Tese de doutorado, FFLCH / USP, São Paulo, 1986.
ROSABAL-COTO, M.; QUINN, N.; KELLER, H.; VICEDO, M.; CHAUDHARY, N.; GOTTLIEB, A.; SCHEIDECKER, G.; MURRAY, M.; TAKADA, A.; MORELLI, G. Real-World Applications of Attachment Theory. “The Cultural Nature of Attachment: Contextualizing Relationships and Development,” KELLER H.; BARD, K.A. (Eds.). Strüngmann Forum Reports, v. 22, MA: MIT Press, 2017.
ROSEMBERG, F. A Criação de filhos pequenos: tendências e ambiguidades contemporâneas. In: RIBEIRO, I.; RIBEIRO, A. C. T. (Orgs.) Família em Processos Contemporâneos: inovações culturais na sociedade brasileira, São Paulo: Loyola, p. 167-190, 1995.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S.; SILVA, A. P. S. Rede de Significações: Alguns Conceitos Básicos. In: ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S.; SILVA, A. P. S.; CARVALHO, A. M. A. Redes de Significação e o Estudo do Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C. O apego e as reações da criança à separação da mãe. Cadernos de Pesquisa, v. 48, p. 3-19, 1984.
ROTH, W. M.; JORNET, A. Understanding educational psychology: A late Vygotskian, Spinozist approach. Dordrecht, the Netherlands: Springer. 2017.
SEIDL-DE-MOURA, M.L. Creche na primeira infância e segurança do apego mãe-bebê: Comentário sobre Belsky. Manuscrito não publicado, 2011.
SILVA, I. O. Educação Infantil no coração da cidade. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SINGER, E. Child care and the psychology of development. London and New York: Routledge, (1992).
THOMAN, E. B. Changing views on the being and becoming of infants. In, E. B. Thoman (Ed.), Origins of the infant’s social responsiveness (pp. 445-459). New York: John Wiley Sons, (1979).
THOMPSON, R.A. The effects of infant day care through the prism of attachment theory: a critical appraisal. In: FOX, N.; FEIN, G. G. (Ed), Infant day care: the current debate. New Jersey: Ablex Publishing Corporation, p. 41-50, 1990.
THOMPSON, R.A. Multiple relationships multiply considered. Human development, v. 48, p. 102-107, 2005.
TOASSA, G.; SOUZA, M.P.R. de. As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Psicologia USP (IMPRESSO), p. 757-779, 2010.
TUNES, E.; PRESTES, Z.. Apontamentos sobre educação de bebês e de crianças pequenas. In: Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 22, n.1, p. 32-43, Janeiro/Abril 2019.
VAITSMAN, J. Flexíveis e plurais: identidade, casamento e família em circunstâncias pós-modernas. Rio de Janeiro, Rocco, 1994.
VANDELL, D.; BELSKY, J.; BURCHINAL, M.; STEINBERG, L.; VANDERGRIFT, N.; THE NICHD Early Child Care Research Network. Do effects of early child care extend to age 15 years? Results from the NICHD Study of Early Child Care and Youth Development. Child Development, v. 81, n. 3, p. 737-756, 2010.
VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski: sobre os fundamentos da pedologia. Organização e tradução de Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. Rio de Janeiro: E-papers. 2018.
VYGOTSKI, L. S. Problemas de la psicologia infantil. Obras Escogidas. Volume IV. Madrid: Visor Distribuiciones. 1996. Original escrito em 1932.
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.