COMPLEXOS DE ESTUDO: LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO E ANÁLISE DE PESQUISAS REALIZADAS NO BRASIL
Abstract
This paper aims to carry out a bibliographic survey about research conducted in Brazil that addresses the theme of complex method. We conducted a search for dissertations and theses published from 2013 to 2018, which was an analysis of not mutually exclusive themes for understanding the issues involved in such research. In addition, from this selected research, we conducted a survey of the main references of the complex method. The corpus of analysis consisted of 31 dissertations and theses, and 40 references. We saw a concentration of research in the state of Paraná, and most of the publications related to Rural Education. With the references, we noticed an increase in production from 2013 and with dissertations and theses from 2016.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília, 29 abr. 2008.
FREITAS, L. C. A luta por uma pedagogia do meio: revisitando o conceito. In: PISTRAK, M. M. (Org.) A Escola-Comuna. Tradução de Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2009. p. 9-101.
KABO, R. Ciências Econômicas. In: PISTRAK, M. M. (Org.) A Escola-Comuna. Tradução de Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2009. p. 401-414.
MERLI, R. F.; NOGUEIRA, C. M. I. Uma linha do tempo dos estudos sobre o ensino de Análise Matemática no Brasil. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15., 2019, Londrina. Anais... Londrina, 2019, p. 1-15.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.
MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Escola Itinerante: Plano de Estudos. Cascavel: Unioeste, 2013.
NABOKOV, M. Física. In: PISTRAK, M. M. (Org.) A Escola-Comuna. Tradução de Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2009. p. 345-364.
PISTRAK, M. M. (Org.) A Escola-Comuna. Tradução de Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
SAPELLI, M. L. S. Escola do campo – espaço de disputa e de contradição: análise da proposta pedagógica das escolas itinerantes do Paraná e do Colégio Imperatriz Dona Leopoldina. 2013. 448 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
SAPELLI, M. L. S. Ciclos de Formação Humana com Complexos de Estudo nas Escolas Itinerantes do Paraná. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p. 611-629, jul./set. 2017.
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.