Populate the hinterland rural education as a border line between statistics ans education in Teixeira Freitas’s trajectory
Abstract
This article presents the dual rise of Mário Augusto Teixeira de Freitas (1890-1956) in charge of national statistics and the debate on education, by the time of Vargas Regime (1930-1945). Investigating Freitas’s trajectory, this work interprets his investment in educational field as a strategy to convert the social capital he accumulated in the Ministry of Education (bureaucratic field) and the Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (science field). By doing so, we sought to express the consistency and reception of the distinguished statistical’s ideas for rural education, his gateway in educational debates. This case study may be helpful for further analysis on the relations between the statistical and education institutional activities over the period in focus.
Downloads
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.