Franciscan presence and jesuit supremacy in the field of History and History of Education in the colonial era – a diagnosis in historiographical research from the analysis of the CBHE of the SBHE
Abstract
The analysis of the nine editions’ Annals of the Brazilian Conferences on History of Education (CBHE) of the Brazilian Society of History of Education (SBHE), after 20 years of existence, has led us to conclude that a small number of researches have thematized Brazilian colonial period: only 26 works. Almost all of these works have dealt centrally with the work of members of the Society of Jesus and used exclusively Jesuit sources, despite the historical, evangelizing and educational activity of other religious orders that have been present in Brazil since the 16th century, namely the Franciscan Order and its branches, center of our interest. The aim of this study was to problematize this majority choice among the researchers, regarding the temporal demarcation and the selection of the historiographical sources.
Downloads
References
Amorim, M. A. (1999). A formação dos franciscanos no Brasil-Colónia à luz dos textos legais. Lusitania Sacra, 2ª série, 11, 361-377.
Amorim, M. A. (2005). Os franciscanos no Maranhão e Grão-Pará: missão e cultura na primeira metade de seiscentos. Lisboa: Centro de Estudos de História Religiosa da Universidade Católica Portuguesa.
Amorim, M. A. (2011). A missionação franciscana no estado do Grão-Pará e Maranhão: 1622-1750. Vol. II – Elenco Documental (Tese de Doutorado). Universidade de Lisboa, Lisboa.
Anchieta, J. de (1933). Arte da gramática da lingoa mais usada na costa do Brasil. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional.
Antonil, A. J. (2007). Cultura e Opulência do Brasil por suas drogas e minas. Introdução e notas por Silva, A. M. D., São Paulo: Editora da USP, (Documenta Uspiana. Vol. 11).
Aranha, M. L. de A. (2006). História da Educação e da Pedagogia: Geral e Brasil. São Paulo: Moderna.
Argolo, J. D. (2010). O Convento franciscano de Cairu. IPHAN. Acessado em:
Benci, J. (1954). Economia cristã dos senhores no governo dos escravos. Edição de Serafim Leite, Porto: Apostolado da Imprensa.
Bettendorff, J. F. (1990). Crônica dos padres da Companhia de Jesus no Estado do Maranhão. 2ª ed., Belém: Fundação Cultural do Pará Tancredo Neves (FCPTN)/Secretaria de Estado da Cultura (SECULT).
Borja González, G. (2011). Die jesuitische Berichterstattung über die Neue Welt. Zur Veröffentlichungs-, Verbreitungs- und Rezeptionsgeschichte jesuitischer Americana auf dem deutschen Buchmarkt im Zeitalter der Aufklärung. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Boxer, C. M. (1969). The Portuguese Seaborne Empire 1415-1825, London: Hutchinson.
Cardim, F. (1847). Narrativa epistolar de uma viagem e missão jesuitica pela Bahia, Ilheos, Porto Seguro, Pernambuco, Espirito Santo, Rio de Janeiro, S. Vicente, S. Paulo, etc. […]. Edição de Francisco Adolfo de Varnhagen. Lisboa: Imprensa Nacional.
Cardim, F. (1939). Tratado da terra e gente do Brasil. 2ª. ed., Introdução e notas Baptista Caetano, Capistrano de Abreu e Rodolfo Garcia. São Paulo: Nacional.
Carta do Governador de Pernambuco para Sebastião José de Carvalho e Mello informando-o das providências tomadas para a substituição dos Jesuítas como professores na Capitania, Arquivo Ultramarino, Pernambuco, Cx. 52, documento sem número.
Casimiro, A. P. Bittencourt Santos (2012). A procissão de cinza dos terceiros franciscanos da Bahia. Uma expressão religiosa, pedagógica e barroca no mundo colonial. Campinas, SP: Librum, Navegando.
Conceição, A. da. Conceição, Apolinário da. (1972, jul-set) [1730]. Epítome do que em breve suma contém esta Província de Nossa Senhora da Conceição da Cidade do Rio de Janeiro do Estado do Brasil. Revista do IHGB, Vol. 296.
Conceição, A. da (1733). Primazia Seráfica na Regiam da America, novo descobrimento de Santos, e Veneraveis Religiosos da Ordem Serafica, que enobrecem o novo Mundo com suas virtudes, e acçoens, Lisboa Occidental.
Conceição, A. da (1740). Claustro Franciscano erecto no domínio da coroa Portuguesa, e estabelecido sobre dezeseis venerabilissimas columnas. Expoem-se sua origem, e estado presente, a de seus conventos e mosteiros. annos de suas Fundações, numero de Hospicios, Prefeituras, Recolhimentos, Parochias, e Missoens, dos quaes se dá individual noticia, e do numero de seus Religiosos, Religiosas, Terceiros, e Terceiras, que vivem collegialmente, tanto em Portugal como em suas Conquistas. Lisboa: Off. de António Isidoro da Fonseca.
D’Abbeville, C. (2008). História da missão dos padres capuchinhos na ilha do Maranhão e terras circunvizinhas. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial.
Daher, A. (2007). O Brasil francês: as singularidades da França Equinocial - 1612-1615. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Despacho expedido pelo Conde de Oeiras para o Governador de Pernambuco dando conta das vantagens econômicas em ser divulgado o justo motivo da expulsão dos jesuítas, etc., Arquivo Ultramarino, Pernambuco, Cx. 52, documento sem número.
D’Evreux, Y. (2002). Viagem ao norte do Brasil, feita nos anos 1613 a 1614 (1615). São Paulo: Siciliano.
Daniel, J. (1975). Tesouro descoberto no Rio Máximo Amazonas. In Separata dos Anais da Biblioteca Nacional do Brasil. Vol. 95, partes 1 e 2, Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional.
Duran, M. R. da C. (2013). Retórica à moda brasileira: transições da cultura oral para a cultura escrita no ensino fluminense de 1746-1834. São Paulo: Unesp.
Faria, P. S. de (2013). A conquista das almas do oriente: franciscanos, catolicismo e poder colonial português em Goa (1540-1740). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Figueira, L. (1887). A Relação do Maranhão, 1608, pelo jesuíta Padre Luiz Figueira enviada a Cláudio Aquaviva. In Revista do Instituto do Ceará. 1887, Tomo I, p. 97-138, Acessado em: http://www.institutodoceara.org.br/
Freyre, G. (1959). A propósito de frades. Salvador: Progresso.
Friedrich, M. (2011). Der lange Arm Roms? Globale Verwaltung und Kommunikation im Jesuitenorden (1540-1773). Frankfurt am Main et al.: Campus Verlag.
Friedrich, M. (2016). Die Jesuiten. Aufstieg, Niedergang, Neubeginn. München: Piper Verlag.
Gruzinski, S. (1999). O pensamento mestiço. São Paulo: Companhia de Letras.
Iglesias, T. C. (2010). A experiência educadora da Ordem franciscana: aplicação na América e sua influência no Brasil colonial (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Ilha, M. da (1975). Narrativa da Custódia de Santo Antônio no Brasil 1584/1621. Introdução, notas e tradução portuguesa de Frei Ildefonso Silveira. Petrópolis: Vozes.
Jaboatão, A. de S. M. (1858-1862). Novo orbe serafico brasílico ou Chronica dos frades menores da província do Brasil. Partes 1 e 2. Rio de Janeiro: Tipografia Brasiliense de Maximiano Gomes Ribeiro.
Lisboa, C. de. (Manuskript 1627, 1933 wiederentdeckt und 1967 gedruckt). História dos animais e árvores de Maranhão. Erstes Dookument über die Natirgeschichte.
Mainka, P. (2017, jan./abr.). A serviço da Igreja e da Coroa – missionação, domesticação e colonização: os franciscanos e os gentios (1585-1619). Revista Teoria e Prática da Educação, v. 20, n. 1, 5-22. Acessado em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/44905
Miranda, M. do C. T. (1969). Os franciscanos e a formação do Brasil. Recife: Universidade Federal de Pernambuco.
Mueller, B. (1957). Origem e desenvolvimento da Província de Santo Antônio. In Vari. Província Franciscana de Santo Antônio do Brasil: 1657-1957, Volume I, Recife: Provincialado Franciscano.
Oliveira, C. S. (2017, set/dez). Os franciscanos na Província de Santo Antônio do Brasil: formação religiosa e instrução entre o setecentos e o oitocentos na Paraíba. Revista História da Educação, 21(53), 120-143. Acessado em: ehttps://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/64462.
Pacheco, M. L. (2018, May). Cronista de uma Custódia distante: Fr. Manuel da Ilha e sua Narrativa da Custódia de Santo Antônio do Brasil (1621). Revista de História. 177, 1-32. Acessado em: https://www.researchgate.net/publication/325631883_Cronista_de_uma_custodia_distante_fr_Manuel_da_Ilha_e_sua_Narrativa_da_Custodia_de_santo_Antonio_do_Brasil_1621.
Romag, D. (1940). História dos franciscanos no Brasil: 1500-1659. Curitiba: Tip. João Haupt & Cia.
Röwer, B. (1947). A Ordem Franciscana no Brasil. Petrópolis: Vozes.
Sangenis, L. F. C. (2006). Gênese do pensamento único em educação: franciscanismo e jesuitismo na História da Educação Brasileira. Petrópolis: Vozes.
Salvador, V. de. (2008). História do Brazil de Frei Vicente do Salvador. Edição e introdução de Maria Lêda Oliveira. História e política no império português do séc. XVII. 2 vols., Rio de Janeiro: Versal / São Paulo: Odebrecht.
Saviani, D. (2007). História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados.
Sousa, A. (2005). A invenção do barroco brasileiro: a igreja franciscana de Cairu. João Pessoa: UFPB/Editora Universitária.
Vat, O. V. D. (1944). Os primeiros missionários de Santa Catarina, Revista Vozes de Petrópolis, Petrópolis, fasc. 5.
Vat, O. V. D. (1948). The First Franciscans of Brazil. The Americas. Cambridge, 5(1), 18-30.
Vellozo, J. M. da C. (2018). Flora Fluminensis. Documentos. Reedição ampliada. Niterói/Rio de Janeiro: EdUFF/Arquivo Nacional.
Vieira, A. (1954-1957). Sermões. 24 vol. São Paulo: Américas.
Willeke, V. (1961). Escolas Franciscanas do Brasil. Revista da Escola de Belas Artes de Pernambuco, Recife, ano V, nº 1, 81-93.
Copyright (c) 2019 Luiz Fernando Conde Sangenis, Peter Johann Mainka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.