Places to teach: female biographies and teaching history of education

  • Diane Valdez Universidade Federal de Goiás
  • Miriam Fábia Alves Faculdade de Educação Universidade Federal de Goiás
Keywords: women educators, biographies, teaching history of education

Abstract

In this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diane Valdez, Universidade Federal de Goiás

Professora da Faculdade de Educação da UFG; mestra em História (UFG); doutora em Educação (Unicamp); Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação (GEPHE FE/UFG). 

Miriam Fábia Alves, Faculdade de Educação Universidade Federal de Goiás

Professora da Faculdade de Educação da UFG; mestra em Educação; doutora em Educação (UGMGF); Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Juventude (GEPEJ FE/UFG).

References

Aranha, M. L. A. (1996). História da educação. São Paulo, SP: Moderna.

Avelar, A. S. (2012). Escrita biográfica, escrita da história: das possibilidades de sentido. In A. S. Avelar & B. B. Schimdt.Grafia da vida: reflexões e experiências com a escrita biográfica (p. 63-82).São Paulo, SP: Letra e Voz.

Borges, V. P. (2012). Nas pegadas de um leão: notas de pesquisa sobre a vida de Ruy Guerra. In A. S. Avelar & B. B. Schimdt. Grafia da vida: reflexões e experiências com a escrita biográfica (p. 83-104). São Paulo, SP: Letra e Voz.

Cambi, F. (1999). História da Pedagogia. São Paulo, SP: Editora Unesp.

Catani, D. B. (2003). Dicionário de educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais.Revista Brasileira de Educação, (22), 176-177.

Château, J. (1978). Os grandes pedagogistas. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.

Dosse, F. (2010). O desafio biográfico: escrever uma vida. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.

Fávero, M. L. A.,& Britto, J. M. (Org.). (2002). Dicionário de educadores no Brasil:da Colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ.

Fávero, M. L. A., & Britto, J. M. (Org.). (2008). Dicionário de educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ.

Fávero, M. L. A., & Britto, J. M. (Org.). (2012). Dicionário de educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ.

Lena Júnior, H. (2012). Gregório Bezerra: o ser camponês e tornar-se comunista. In A. S. Avelar & B. B. Schimdt. Grafia da vida: reflexões e experiências com a escrita biográfica (p. 207-226). São Paulo, SP: Letra e Voz.

Loriga, S. (2011). O pequeno X: da biografia à História. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Luzuriaga, L. (1978). História da educação e da pedagogia.São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.

Malcolm,J. (1995). A mulher calada: Silvia Plath, Ted Hughes e os limites da biografia. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Marrou, H. I. (1971). História da educação na antiguidade. São Paulo, SP:Herder.

Martineli, A. P.,& Moreira, J. A. S. (2016). A concepção de história e de educação em Lorenzo Luzuriaga e sua repercussão no Brasil. Educação Unisinos, 20(2), 166-175.

Martins, T. N. (1971). Súmulas biográficas de cidadãos prestantes. São Paulo, SP: Ensil.

Mayer, F. (1976). História do pensamento educacional. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores.

Monroe, P. (1979). História da educação romana. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.

Saviani, D. (2008). História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados.

Souza, A. B. (2012). Francisco de Lima e Silva na Confederação do Equador: biografia e escrita da História. In: A. S. Avelar & B. B. Schimdt. Grafia da vida: reflexões e experiências com a escrita biográfica (p. 125-149). São Paulo, SP: Letra e Voz.

Valdez, D. (Org.). (2017). Dicionário de educadores e educadoras em Goiás: séculos XVIII/XXI. Goiânia, GO: Editora da UFG.

Published
2019-09-20
How to Cite
Valdez, D., & Alves, M. F. (2019). Places to teach: female biographies and teaching history of education. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e082. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207
Section
Original research