Historians of brazilian education: a dialogue of generations

  • Antonio Carlos Ferreira Pinheiro Universidade Federal da Paraíba - Programa de Pós-graduação em Educação
Keywords: formation of historians of education, predominance of pedagogues and historians, feminization

Abstract

This paper analyzed the formation profile of Brazilian History of Education researchers, beginning the discussion with the identification of the belonging of these professionals to the diverse generations of historians in this field. In this study, for the intended analysis, 731 historians were identified and distributed into five generations of the Brazilian History of Education: the first, from 1838 to 1910; the 2nd, from 1911 to 1965; the 3rd, from 1966 to 1980; the 4th, from 1981 to 2000; and, finally, the 5th generation, from 2001 to the present. From these data, it was possible to infer the following considerations: the Brazilian historians of Education have their origins in professional training mainly at Pedagogy and History undergraduate programs, and an intense process of “feminization” has taken place, starting from the 2nd generation, which stands out quantitatively in a special mode in the 5th generation.

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Author Biography

Antonio Carlos Ferreira Pinheiro, Universidade Federal da Paraíba - Programa de Pós-graduação em Educação
Licenciado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1985), graduado em Licenciatura e Bacharelado em Geograf a pela Universidade Católica de Pernambuco (1986), Mestre em Geograf a pela Universidade Federal de Pernambuco (1989) e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professor Titular do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. Membro fundador e participante do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação da Paraíba – HISTEDBR-PB, desde 1992 e do Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista – GHENO, desde 2004. Foi membro da Diretoria da Sociedade Brasileira de História da Educação – SBHE (Tesoureiro) entre de 2010 e 2013. Foi professor do Programa de Pós-Graduação em História entre 2004 e 2011. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB. Desenvolve pesquisas em Educação, no campo da História da Educação, com foco na Educação na Paraíba e nas políticas destinadas à instrução/educação nos períodos imperial e republicano. Tem se dedicado à história dos grupos escolares e das escolas rurais, além de se preocupar com a história do ensino de História. Publicou artigos e inúmeros capítulos de livros além de alguns livros autorais e outras tantas obras organizadas individualmente ou em pareceria.

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Published
2019-06-16
How to Cite
Pinheiro, A. C. F. (2019). Historians of brazilian education: a dialogue of generations. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e059. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47525
Section
Dossiê - A escrita da história da educação no Brasil: experiências e perspectivas