Congress of Paris (1900): the section of deaf and its update on the education of deaf
Abstract
This article seeks to retake the congresses on deaf education that took place at the end of the 19th century, especially the deaf section of the Congresso de Paris in 1900, comprising them in a larger group where the Congresso de Milão (1880) is also located. In this way, we take the Congrès International pour l’Étude des Questions d´Éducation et d´Assistance des Sourds-Muets – section des sourds-muets as a document-monument that allows us to problematize the truths produced around this history and we focus on the deliberations of the deaf, considering them in its actuality and its questioning potential of what has been affirmed about the education of the deaf yesterday and today. It is a documentary research that aims to dialogue about these truths in the desire to uninstall and revise positions.
Downloads
References
Benvenuto, A., & Séguillon, D. (2016). Primeiros banquetes dos surdos-mudos no surgimento do esporte silencioso 1834-1924: por uma história política das mobilizações coletivas dos surdos. Revista Moara, (45), 60-78.
Carvalho, D. J. (2016). Não basta ser surdo para ser professor: as práticas que constituem o ser professor surdo no espaço da inclusão (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Chambellan, V.-G. (1890). Congrès International des Sourds-Muets de 1889. Paris, FR: Association Amicale des Sourds-muets de France.
Chazal, J. (1899). Le Congrès International des Sourds-muets - Dijon - 1898. Agen, FR: Lithographie Agenaises.
Cyrille, F., & Houdin, A. Troisième Congrès International pour l’Amélioration du Sort des Sourds-Muets Tenu a Bruxelles du 13 au 18 aout 1883. Bruxelles, BE: Académie Royale de Belgique, 1883.
De Lacharriére, L. (2013). Discurso do Sr. Ladreit De Lacharriére. In Congresso Internacional para Estudo das Questões de Educação e de Assistência de Surdos Mudos (Histórica, Vol. 5, p. 5). Rio de Janeiro, RJ.
Foucault, M. (2000a). A arqueologia do saber (6a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.
Foucault, M. (2016). O belo perigo. Rio de Janeiro, RJ: Autêntica.
Foucault, M. (2000b). As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas (8a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Fornari, P. (1881). Compte-rendu du Congrès International pour l’Amélioration du Sort des Sourds-Muets Tenu à Milan du 6 au 11 septembre 1880. Rome, IT: Héritiers Botta.
Franck, A. (1880, 18 de dec.). Rapport au Ministère de l’Intérieus et des Cultes: sur le Congrès de Milan du 6 au 12 septembre pour l’amélioration du sort des sourds-muets, et sur l’etat de l’instruction des sourds-muets dans les principaux établissements qui leur sont consacrés en Italie. Journal Officiel de la Republique Française.
Gaillard, H. (1900). Congrès International pour l’Etude des Questions d’Assistance et d’Education des Sourds-Muets: compte rendu des débats e relations diverses. Paris, FR: Imprimerie d‘ouvries sourds-muets.
Gaillard, H. (1893). Le Second Congrès International des Sourds-muets - Chicago - 1893. Paris, FR: Association Amicale des Sourds-muets de France.
Gaillard, H. (1898). Troisième Congrès International des Sourds-Muets - Genève - 1896. Paris, FR: Journal des Sourds-Muets.
Hugentobler, J., & La Rochelle, E. (1885). Primeiro Congresso Nacional Para o Melhoramento das Condições dos Surdos-Mudos, Reunião em Lyon, nos dias 22, 23 e 24 de setembro de 1879. Revue Internationale de l’Enseignement des Sourds-Muets, I, 188-195, 222-226.
Kinsey, A. A. (2011). Atas do Congresso de Milão – 1880 (Histórica, 2). Rio de Janeiro, RJ: INES.
La Rochelle, E. (1879). Congrès Universel pour l’Amélioration du Sort des Aveugles et des Sourds-Muets - Paris - 1878: Deuxièma partie: Congrès pour l‘Amèlioration du Sort des Sourds-Muets. Paris, FR: Imprimerie Nationale.
Le Goff, J. (1990). História e memória (Repertórios). Campinas, SP: Unicamp.
Nora, P. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. Revista dos Pós graduados de História, 10, dez. p. 7-28.
Rocha, S. M. (2010). Memória e história: a indagação de Esmeralda (Caderno Acadêmico, 1). Petrópolis, RJ: Arara Azul.
Rodrigues, J. R. (2018). As seções de surdos e de ouvintes no Congresso de Paris (1900): problematizações sobre o pastorado e a biopolítica na educação de surdos (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Vieira, E. T. B. (2016). Práticas de hipervalorização de diferentes modos de ser surdo no contexto educacional do Centro de Capacitação de Profissionais da Educação e de Atendimento às Pessoas com Surdez (CAS) no Estado do Espírito Santo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Copyright (c) 2019 José Raimundo Rodrigues, Lucyenne Matos da Costa Vieira-Machado, Eliane Telles de Bruim Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.





