Os Textbooks according to the sociology of knowledge

a theoretical-methodological approach

  • Simone Meucci Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil
Keywords: textbooks, sociology of knowledge, school knowledge, social configurations

Abstract

This article presents an approach to textbook analysis inspired on the configurational sociology and also the sociology of knowledge. Such approach is limited to an investigative inquiry about consolidation of school subjects and to an empirical series of textbooks. Its presentation required, firstly, the definition of different procedures to understand the establishment and development of school subjects that we have thus named systematization, institutionalization and routinization. Next, we have identified levels of analysis to delineate a series of books that are simultaneously products and producers: a) processes of articulation between the agents of production and circulation, b) formalization of contents, c) temporality and significance of knowledge. With this measure we hope to confirm the heuristic value of textbooks to comprehend an important dimension of the intellectual life in society. 

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Author Biography

Simone Meucci, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Doutora em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas, professora do Departamento de Sociologia e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Paraná, onde também coordena, desde 2018, o Mestrado Profissional de Sociologia. É membro da Comissão de Ensino da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS) e preside a Associação Seminário de Sociologia e Política. Realiza pesquisas na área de pensamento social brasileiro e história do ensino da sociologia no Brasil, com especial interesse sobre a produção de manuais didáticos.

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Published
2019-12-17
How to Cite
Meucci, S. (2019). Os Textbooks according to the sociology of knowledge. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e098. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51250