A Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)

Keywords: University College, school culture, democratic school practices

Abstract

The set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education.

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Author Biographies

Samuel Luis Velázquez Castellanos, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil

Graduado em Artes pelo Instituto Superior de Artes/Havana; mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão; doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; pós-doutor em Educação pelo Centre d´Histoire Culturalle des Sociétés Contemporaines da Université de Versailles-França e pós-doutor em Educação pela Universidade Federal de São Paulo.Professor da Universidade Federal do Maranhão.

Wilson Raimundo de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil

Licenciado em História pela Universidade Estadual do Piauí; mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão e técnico em assuntos educacionais desta mesma instituição.

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Published
2021-01-22
How to Cite
Castellanos, S. L. V., & Oliveira, W. R. de. (2021). A Democratic school culture at UFMA’s University College (1980-1995). Revista Brasileira De História Da Educação, 21(1), e160. https://doi.org/10.4025/rbhe.v21.2021.e160
Section
Original research