The constitution of Latin American training projects for Physical Education (1944-1952)

Keywords: Historiography, magazine, Latin America, prescription

Abstract

The research analyzes the devices used by the periodic teaching and technical press to constitute training projects for Physical Education based on Latin American cultural specificities. It has as source the Revista Brasileira de Educação Física (1944-1952) and uses as a theoretical-methodological assumption the concept of analysis by materiality. The sources point to the editorial strategies that have expanded the circulation of the journal internationally, materializing it as a space for exchange between the writers dedicated to the problems of the field of professional performance. The publication of didactic guidelines, the dissemination of Congresses, training courses and the offer of scholarships consolidated the cooperation campaign between Brazil and neighboring countries.

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Author Biographies

Juliana Martins Cassani, Faculdade Vale do Cricaré (FVC), São Mateus, ES, Brasil

Doutora e mestre em Educação Física/Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Professora do Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação da FVC/São Mateus. Pesquisadora do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria/Ufes). Atua principalmente com os seguintes temas, nas áreas da Educação e Educação Física: livros didáticos, imprensa periódica, práticas pedagógicas, currículo e avaliação.

Lucas Oliveira Rodrigues de Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria/Ufes). Suas pesquisas estão relacionadas com as áreas da Educação e Educação Física, com ênfase em livros didáticos, imprensa periódica, manuais, compêndios escolares e práticas pedagógicas.

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep). Professor titular da Ufes, com atuação na Graduação (Licenciatura e Bacharelado) e na Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado), ambas na área da Educação Física. Líder do Proteoria/Ufes. Atua principalmente com os seguintes temas: teorias e historiografia da Educação e da Educação Física, imprensa periódica, comunicação científica e currículo.

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Published
2021-01-28
How to Cite
Cassani, J. M., Carvalho, L. O. R. de, & Ferreira Neto, A. (2021). The constitution of Latin American training projects for Physical Education (1944-1952). Revista Brasileira De História Da Educação, 21(1), e163. https://doi.org/10.4025/rbhe.v21.2021.e163
Section
Original research