Intellectual trajectory of Father Leonel Franca
Abstract
The purpose of this article is to discuss the intellectual trajectory of Father Leonel Franca (1893-1948) in Brazil. Our analyzes comprise his religious and political actions between 1908 - insertion in the seminary of the Society of Jesus - and 1948 - consecration of his articulations as rector of PUC. In this study, we used, in addition to theoretical contributions, documentary sources, files located at the Society of Jesus in Brazil - Rio de Janeiro. The accomplishments of the Jesuit intellectual, in the public sphere, were consistent with his priestly formation, reverberating actions in defense of Catholicism. In order to guide the new generations, based on the Church's educational project, Father Leonel Franca contributed significantly to the legal structuring of religious education in Brazilian society.
Downloads
References
Arquivo da Província dos Jesuítas no Brasil. (1912). Cartas e anotações (consultas em mar. 2016). Rio de janeiro, RJ.
Arquivo da Província dos Jesuítas no Brasil. (1920). Cartas e anotações (consultas em mar. 2016). Rio de janeiro, RJ.
Arquivo da Província dos Jesuítas no Brasil. (1931). Cartas e anotações (consultas em mar. 2016). Rio de janeiro, RJ.
Arquivo da Província dos Jesuítas no Brasil. (1932). Cartas e anotações (consultas em mar. 2016). Rio de janeiro, RJ.
Arquivo da Província dos Jesuítas no Brasil. (1933). Cartas e anotações (consultas em mar. 2016). Rio de janeiro, RJ.
Aspecto social e pedagógico do ensino religioso. (1931). Hierarchia, p. 08.
Brasil. (1891). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil (de 24 de fevereiro de 1891). Recuperado de: http://www.http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao91.htm
Brasil. (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil (de 16 de julho de 1934). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm
Brasil. (1937). Constituição dos Estados Unidos do Brasil (de 10 de novembro de 1937). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao37.htm
Brasil. (1946). Constituição dos Estados Unidos do Brasil (de 18 de setembro de 1946). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm
Carta Pastoral de Dom Sebastião Leme, arcebispo metropolitano de Olinda, saudando os seus diocesanos. (1916, 16 de julho). Recuperado de: http://www.deuslouvult.org/2009/11/18/carta-aos-fieis-de-olinda-e-recife-dom-leme
D’elboux, L.G. S. (1953). O padre Leonel Franca, S. J. Rio de Janeiro, RJ: Agir.
Franca, L. (1931). Ensino religioso e ensino leigo:aspectos pedagógicos, sociais e jurídicos. Rio de Janeiro, RJ: Schmidt.
Arduini, G. R. (2014). Os soldados de Roma contra Moscou: a atuação do Centro Dom Vital no cenário político e cultural brasileiro (Rio de Janeiro, 1922-1948) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Azzi, R. (2003). Os pioneiros do Centro Dom Vital. Rio de Janeiro, RJ: Educam.
Bacellar, C. (2006). Uso e mau uso dos arquivos. In C. B. Pinsky (Org.), Fontes históricas (p. 23-80). São Paulo, SP: Contexto.
Batista, E. L. (2020). Os intelectuais católicos nos primórdios do século XX no Brasil. Caminhos e Diálogos, (12), 141-155.
Bomeny, H. M. B. (2001). Os intelectuais da educação. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Bonnewitz, P. (2003). Primeiras lições sobre a sociologia de Pierre Bourdieu.Petrópolis, RJ: Vozes.
Bourdieu, P. (2004). Coisas ditas. São Paulo, SP: Brasiliense.
Bourdieu, P. (2012). Escritos de educação (13a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Bourdieu, P. (2009). O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes.
Campos, N. (2010). Intelectuais e igreja católica no Paraná: 1926-1938. Ponta Grossa, PR: Editora UEPG.
Gaeta, M. A. J. V (1991). Os percursos do ultramontanismo em São Paulo no episcopado de D. Lino Deodato Rodrigues de Carvalho (1873-1894) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Lustosa, O. F. (Org.). (1990). A Igreja Católica no Brasil e o Regime Republicano:um aprendizado de liberdade.São Paulo, SP: Edições Loyola.
Mainwaring, S. (2004). Igreja Católica e política no Brasil: 1916-1985. São Paulo, SP: Brasiliense.
Martins, A. C. M. (2017). Um projeto político via instrução: 100 anos da Carta Pastoral de D. Leme. Revista Acta AcientiarumEdcation,39(3),289-300.
Miceli, S. (2009). A elite eclesiástica brasileira:1890-1930. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Mueller, H. I. (2015). Os ativos intelectuais católicos no Brasil dos anos 1930.Revista Brasileira de História,35(69), 259-278.
Oliveira, N. (2015). A educação jesuítica e o Colégio de Santo Antão, de Lisboa, no século XVI (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Oliveira, N., Campos, N., &Skalinski Junior, O. (2019). O modelo católico de ensino superior no Brasil: Padre Leonel Franca e a criação da Pontifícia Universidade Católica - PUC. Revista Internacional de Educação Superior, 5, 1-26.
Prachum, B. N., &Skalinski Junior, O. (2020). Características desejáveis ao professor: um estudo dos manuais pedagógicos de Everardo Backheuser- 1933 a 1946. Histedbr On-line, 20, 1-25.
Saviani, D. (2013). História das ideias pedagógicas no Brasil (4aed. rev.). Campinas, SP: Autores Associados.
Serbin, K. (2008). Os Seminários: crise, experiências e síntese. In K. Serbin. Padres, celibato e conflito social:uma história da Igreja católica no Brasil (p. 91-150). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Sirinelli, J.-F. (2003). Os intelectuais. InR. Rémond. Por uma história política (p. 231-269). Rio de Janeiro, RJ: FGV.
Skalinski Junior, O. (2015). Alceu Amoroso Lima e a renovação da pedagogia católica no Brasil (1928-1945): uma proposta de espírito católico e corpo secular. Curitiba, PR: CRV.
Skalinski Junior, O., &Ruckstadter, F. M. M. (2016). A resposta de Alceu Amoroso Lima ao inquérito expedido pelo Ministério da Educação e Saúde Pública em 1936: um intelectual em defesa dos “princípios pedagógicos” católicos. Inter-Ação, 41(1), 43-64.
Copyright (c) 2021 Natália Cristina de Oliveira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.