School practices in the office of the Natural History/Biology teaching laboratory at Colégio Pedro II (1960-1970)

Keywords: history of school subjects, school objects, teaching of natural history/biology, curriculum

Abstract

This article aims to scrutinize the school and curricular practices experienced within the laboratory of the Natural History office at Pedro II’s high school between 1960 and 1970 in order to understand how the school discipline Biology conformed within the walls of that institution. To understand the praxis in the office, we used as empirical material: record book of practical lab classes and former teachers’ testimonies. The everyday doing characterized the school discipline Natural History/Biology as an experimental one linked to the scientific method and practical teaching, predominantly academic and associated with biological sciences; and it also allowed for its consolidation and legitimation in the context of the movement to renew science education.

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Author Biographies

Flaviana Alves de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduação em Ciências Biológicas - Ecologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014), Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016), Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2022) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018). É doutoranda em Educação pela mesma universidade e pesquisadora do grupo de pesquisas Currículos escolares, Ensino de Ciências e materiais didáticos do Laboratório do Núcleo de Estudos de Currículo (NEC).

Maria Margarida Pereira de Lima Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestre em Currículo e Ensino pela Universidade do Kansas (KU) e doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora Associada da Faculdade de Educação (UFRJ). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, no Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (ProfBio), no Projeto Fundão Biologia (UFRJ) e no Laboratório do Núcleo de Estudos Curriculares (LaNEC), no qual coordena o grupo de estudos “Currículos escolares, ensino de Ciências e materiais didáticos”.

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Published
2023-02-02
How to Cite
Alves de Oliveira, F., & Gomes, M. M. P. de L. (2023). School practices in the office of the Natural History/Biology teaching laboratory at Colégio Pedro II (1960-1970). Revista Brasileira De História Da Educação, 23(1), e255. https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e255
Section
Original research