The long, concrete, and imaginary presence of the history of education foreign textbooks in Brazil (1930-1980)
Abstract
This paper results from a study on the foreign textbooks História da educação by Paul Monroe and História da educação e da pedagogia by Lorenzo Luzuriaga, published by Companhia Editora Nacional, between 1930 and 1980, belonging to the Collection Atualidades Pedagógicas. Methodologically, it has two analytical fronts. The first is to enter the production universe of these books since they are ‘concrete objects’ in circulation. The second is to investigate the forms of content organization, observing their meanings, as an ‘imaginary place’ of the History of Education (HE). Through this research, we conclude that these textbooks contributed to the memory of teacher training and the history of HE, whereby an educational past became its great lesson.
Downloads
Metrics
References
Batista, A. A. G., & Galvão, A. M. O. (2009). Livros escolares de leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Bittencourt, C. M. F. (2008). Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Borges, J. L. (1987). Cinco visões pessoais (Mária Rosinda Ramos da Silva, trad., 2a ed.). Brasília, DF: Editora da UnB.
Bufrem, L., Schmidt, M. A., & Garcia, T. B. (2006). Os manuais destinados a professores como fontes para a história das formas de ensinar. Revista HISTEDBR On-line, (22), 120-130.
Chartier, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII (Mary del Priori, trad., 2ª ed.). Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília.
Chartier, R. (2001). Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre, RS: Artmed.
Chartier, R. (2003). Formas e sentido - cultura escrita: entre distinção e apropriação. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, 30(3), 549-566.
Dussel, E. (2005). Europa, modernidade e eurocentrismo. In E. Lander. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas (p. 55-70). Buenos Aires, AR: Clacso.
Escarpit, R. (1976). A revolução do livro (Maria Inês Rolim, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Fundação Getúlio Vargas.
Fraisse, E., Pompougnac, J., & Poulain, M. (1997). Representações e imagens da leitura (Osvaldo Biato, trad.). São Paulo, SP: Ática.
Gatti Jr., D. (2011). Intelectuais e circulação internacional de ideias na construção da disciplina história da educação no Brasil (1955-2008). In M. M. C. Carvalho, & D. Gatti Jr. (Orgs.), O ensino de história da educação (p. 47-93). Vitória, ES: Edufes.
Gatti Jr., D. (2012). Luzuriaga, Larroyo, Manacorda e Cambi: análise de manuais de história da educação em circulação na formação de professores no Brasil (1955‐2008). In Anais do 9º Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil”. João Pessoa, PB.
Hallewell, L. (2005). O livro no Brasil: sua história (Maria da Penha Villalobos, Lourenço de Oliveira e Geraldo Gerson Souza, trad., 2a ed.). São Paulo, SP: Editora da USP.
Lajolo, M., & Zilberman, R. (1996). A formação da leitura no Brasil. São Paulo, SP: Ática.
Lebrun, M. (2006). Le manuel scolaire:un outil à multiples facettes. Québec, CA: Presses de l’Université du Québec.
Liébana, A. (2003). Sindicalismo en la enseñanza em la república y la guerra civil: presencia de FETE em CLM. Revista Añil, (26), 01. Recuperado de: http://www.colectivolorenzoluzuriaga.com/PDF/BIOGRAFIA%20LORENZO%20LUZURIAGA.pdf
Luzuriaga, L. (1963). História da educação e da pedagogia (Luiz Damasco Penna, trad., 2a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 59). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional. ().
Luzuriaga, L. (1972). História da educação e da pedagogia (Luiz Damasco Penna, trad., 6a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 59). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Luzuriaga, L. (1975). História da educação e da pedagogia (Luiz Damasco Penna, trad., 7a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 59). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Luzuriaga, L. (1977). História da educação e da pedagogia (Luiz Damasco Penna, trad., 9a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 59). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Luzuriaga, L. (1978). História da educação e da pedagogia (Luiz Damasco Penna, trad., 10a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 59). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Mallarmé, S. (1945). Oeuvres complètes. Paris, FR: Gallimard.
Monroe, P. (1939). História da educação (Nelson Cunha de Azevedo, trad., 1a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 34). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Monroe, P. (1958). História da educação (Nelson Cunha de Azevedo, trad., 6a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 34 São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Monroe, P. (1939). História da educação (Nelson Cunha de Azevedo, trad., 7a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 34). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Peixoto, A. (1942). Noções de história da educação (3a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 5). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Ricouer, P. (2011). Sobre a tradução (Patrícia Lavelle, trad.). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Roballo, R. O. B. (2007). História da Educação e a formação de professoras normalistas: as noções de Afrânio Peixoto e Theobaldo Miranda Santos (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Roballo, R. O. B. (2012). Manuais de história da educação da coleção atualidades pedagógicas (1933-1977): verba volant, scripta manent (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Roballo, R. O. B. (2021). A história da educação no projeto de formação de professoras a partir de 1930 no Brasil: os manuais de Afrânio Peixoto e Theobaldo Miranda Santos. Curitiba, PR: Editora CRV.
Roche, D. (2000). História das coisas banais: nascimento do consumo nas sociedades do século XVII ao XIX (Ana Maria Scherer, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Santos, T. M. (1945). Noções de história da educação (1a ed., Coleção atualidades pedagógicas, 43). São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Silva, J. C. S., & Gondra, J. G. (2011). Livros didáticos de história da educação: notas para pensar como narrativas de Paul Monroe, Stephen Duggan e Afranio Peixoto. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 92(232), 702-722. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S217666812011000300014&lng=en&tlng=pt
Toledo, M. R. A. (2001). Coleção atualidades pedagógicas: do projeto político ao projeto editorial (1931-1981) (Tese de Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo.
Vieira, C. E. (2011). A escrita da história da educação no Brasil: formando professores através de noções de história. In J. G. Gondra, & J. C. S. Silva (Orgs.), História da educação na América Latina: ensinar & escrever (p. 83-113). Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ.
Warde, M. J. (1998). Lorenzo Luzuriaga entre nós. In: C. P. Souza, & D. B. Catani (Orgs.), Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente (p. 71-82). São Paulo, SP: Escrituras.
Copyright (c) 2023 Roberlayne de Oliveira Borges Roballo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Programa Editorial (Chamada nº 12/2022)