The genesis of a fragmented profession

  • Ana Waleska Pollo Mendonça Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).
  • Tereza Maria Rolo Fachada Levy Cardoso Universidade Federal do Rio de Janeiro
Palabras clave: Pombal’s Reforms, Minor Studies, Teaching Profession as a Function of the State, Fragmentation of Studies, Fragmented Profession

Resumen

This text is the first product of a subproject, which intends to study the impact of the Pombal’s Reforms of the minor studies in the process of teacher professionalization, which could be considered as a decisive moment in the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world. These reforms express State intervention in the constitution of a selected group of teachers, chosen, paid and controlled by the State, characterizing a process of making the teaching profession a function of the State. The text emphasizes one of the dimensions of this State activity, which constitutes the fragmentation of studies, with long lasting consequences for the way in which the profession organizes itself up to the present day.

 

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Ana Waleska Pollo Mendonça, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).
Professora de história da educação dos cursos de graduação e pós-graduação do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Doutora em educação brasileira, pela PUC-Rio. Fez o pós-doutoramento na Universidade de Lisboa. Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).
Tereza Maria Rolo Fachada Levy Cardoso, Universidade Federal do Rio de Janeiro
Doutora em história social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).
Publicado
2012-02-08
Cómo citar
Mendonça, A. W. P., & Cardoso, T. M. R. F. L. (2012). The genesis of a fragmented profession. Revista Brasileira De História Da Educação, 7(3 [15]), 31-52. Recuperado a partir de https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38607