The class of repeaters of the Colégio Pedro II: one step in the teaching career or a formation strategy? (1854-1876)

  • Ana Waleska Pollo Campos Mendonça Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Fernando Rodrigo dos Santos Silva Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC – Rio)
  • Paloma Rezende de Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)
Keywords: High School teachers, Colégio Pedro II, 1854-1956, class of repeaters

Abstract

The paper is based on a greater research about the way how the
academic staff of the Colégio Pedro II was historically
configured during the Imperial period. This investigation focuses
on the creation of a new category of teachers: the class of
repeaters, established by the Couto Ferraz Reform (1854). The
study also presents and analyses the first public service exams
accomplished to select the repeaters, the direction some of them
took in the carrier and the controversy related to their function. It
seems that the creation of the class of repeaters and explainers,
for the first time, freed a spot for the teaching training, a
formation that happens in the practice and linked to an
experienced teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Waleska Pollo Campos Mendonça, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutora em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e pesquisadora do CNPq.

Fernando Rodrigo dos Santos Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC – Rio)

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC – Rio).

Paloma Rezende de Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Professora da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG).

Published
2015-09-01
How to Cite
Mendonça, A. W. P. C., Silva, F. R. dos S., & Oliveira, P. R. de. (2015). The class of repeaters of the Colégio Pedro II: one step in the teaching career or a formation strategy? (1854-1876). Revista Brasileira De História Da Educação, 15(3[39]), 201 - 228. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40789