Writing and signing

selectives skills in a illiterate universe (São João Del-Rei, 1750-1850)

  • Christianni Cardoso Morais Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, MG, Brasil
Keywords: subscribers´ profile, scale of signatures, literacy rates

Abstract

This work aims to investigate the inhabitants’ relations in São João del-Rei with the written word, based on wills and inventories written in 1750-1850. A scale was used to establish the subscribers’ profiles and the qualified signatures observing the traces security as literacy indicator. The data analyzed used the dialogue between The History of Education and The History of Written Culture. It was concluded that the ability to sign was a more common practice used by white men and owners. A high literacy level was allocated to teachers, the clergy and businessmen. Despite having a lower writing rate in relation to men, Sanjoanense women presented a higher rate as compared to Portuguese and Africans.

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Author Biography

Christianni Cardoso Morais, Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, MG, Brasil

Graduada em Filosofia pela Fundação de Ensino Superior de São João del-Rei, Mestre em Educação e Doutora em História pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora Associada do Departamento das Ciências da Educação da Universidade Federal de São João del-Rei. Docente do Programa de Pós-Graduação Processos Socioeducativos e Práticas Escolares. Atua nos seguintes temas: fontes primárias, práticas formativas, história da leitura/escrita, história da infância e patrimônio histórico educativo. Atualmente é Presidenta do Comitê Gestor do Centro de Referência em Pesquisa Documental (CEDOC).

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Published
2023-06-22
How to Cite
Morais, C. C. (2023). Writing and signing. Revista Brasileira De História Da Educação, 23(1), e284. https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e284
Section
Original research

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