The extinction of the Federal District University (UDF/RJ)
the end of the utopia of training modernist arts teachers (1935-1939)
Abstract
The main objective of this paper is to comprehend the tensions that caused the extinction of the University of the Federal District (UDF/RJ) and that ended the innovative project for the formation of arts teachers that took place at the Institute of Arts of the aforementioned university in the 1930s. The theoretical framework that underpins the reflections of this research is based on the works of the following authors: Basbaum (1976), Fávero (2004), Lopes (2006, 2009), and Mendonça (2002). The methodology consisted of the document analysis of the following collections: Education and Society Studies and Documentation Program at UFRJ, Portinari Project at PUC-Rio, Casa de Rui Barbosa Foundation, and The Brazilian Digital Newspaper and Periodicals Library. The analysis of the sources made it possible to confirm that the innovative artistic practices that took place at the IA/UDF promoted the experimentation of new techniques and materials as well as contributed to the elaboration of works that broke with the standard of academic art. This resulted in the representation of the people in its various manifestations, causing great discomfort in conservative sectors, both in the artistic and the political spheres.
Downloads
Metrics
References
Amaral, A. A. (2003). Arte para quê? A preocupação social na arte brasileira 1930-1970: subsídios para uma história social da arte no Brasil (3a ed.). São Paulo, SP: Studio Nobel.
Barros, J. (1983). Entrevista com J. Barros [Entrevista concedida a Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 2, 15 e 21 de dezembro de 1983]. Rio de Janeiro: Programa Depoimentos. Projeto Portinari - PUC-Rio.
Basbaum, L. (1976). História sincera da República. São Paulo, SP: Alfa-Omega.
D’Avila, J. (2006). Diploma de brancura: política social e racial no Brasil 1917-1945 (Claudia Sant’Ana Martins, trad.). São Paulo, SP: Editora UNESP.
Decreto-lei nº 24, de 29 de novembro de 1937. (1937, 1 de dezembro). Dispõe sobre a acumulação de funções e cargos públicos remunerados, e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1, p. 23.672.
Decreto municipal nº 5.513, de 4 de abril de 1935. (1935). Institui na Cidade do Rio de Janeiro a Universidade do Distrito Federal e dá outras providências. Rio de Janeiro, RJ: Officinas Graphicas do Jornal do Brasil.
Decreto municipal nº 6.215, de 21 de maio de 1938. (1938). Reorganiza a Universidade do Distrito Federal e dá outras providências. Boletim da Prefeitura do Distrito Federal, LXXVI, 22-47.
Elevado número de exonerações na Prefeitura. (1938, 12 de janeiro). Correio da Manhã, p. 12. Recuperado de: www.hemerotecsdigital.bn.br
O espírito moderno nas artes. (1935, 3 de julho). Gazeta de Notícias, p. 8. Recuperado de: www.hemerotecsdigital.bn.br
Fávero, M. L. A. (2004). A UDF, sua vocação política e científica: um legado para se pensar a universidade hoje. Pro-Posições, 15(3[45]), 143-162.
Fávero, M. L. A. (2009). UDF: uma concepção alternativa de universidade. In M. L. A. Fávero, & S. M. C. Lopes (Orgs.), A Universidade do Distrito Federal (1935-1939): um projeto além de seu tempo (p. 13-44). Brasília, DF: Liber Livro.
Fávero, M. L. A. (2006). A universidade no Brasil: das origens à reforma universitária de 1968. Educar, (28), p. 17-36.
Fundação Casa de Ruy Barbosa. (1938). Livro de atas. Rio de Janeiro, RJ: Universidade do Distrito Federal.
Gomes, A. C. (2000). Capanema: o ministro e seu ministério. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV.
Guimarães, H. (1983). Entrevista com H. Guimarães [Entrevista concedida a Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 14 de outubro de 1983]. ]. Rio de Janeiro: Programa Depoimentos. Projeto Portinari - PUC-Rio.
A incorporação da Universidade do Distrito Federal pela Universidade do Brasil. (1938, 28 de julho). Correio da Manhã, p. 3. Recuperado de: www.hemerotecsdigital.bn.br
Leão, R. (1984). Entrevista com L. Rosalina [Entrevista concedida a Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 14 de outubro de 1983]. Rio de Janeiro, RJ: Programa Depoimentos. Projeto Portinari - PUC-Rio.
Lei nº 452, de 05 de julho de 1937. (1937, 10 de julho). Instituição da Universidade do Brasil. Diário Oficial da União, seção 1, p. 14830.
Lopes, S. M. C. (2009). A Escola de Educação como eixo integrador da Universidade. In M. L. A. Fávero, & S. M. C. Lopes (Orgs.), A Universidade do Distrito Federal (1935-1939): um projeto além de seu tempo (p. 45-68). Brasília, DF: Liber Livro.
Lopes, S. M. C. (2006). Oficina de mestres: história, memória e silêncio sobre a Escola de Professores do Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1932-1939). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Madonna. (2019). In Dicionário escolar italiano Michaelis. Recuperado de: https://michaelis.uol.com.br/escolar-italiano/busca/italiano-portugues/Madonna.
Mauad, A. M. (1996). Através da Imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, 1(2), 73-98.
Mendonça, A. W. M. P. C. (2002). Anísio Teixeira e a Universidade de Educação. Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ.
Miceli, S. (1996). Imagens negociadas: retratos da elite brasileira (1920-40). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Neves, J. (2019). Diego Rivera: guia estudo. Recuperado de: https://www.guiaestudo.com.br/diego-rivera.
O novo Reitor da Universidade do Distrito Federal. (1937, 30 de dezembro). Correio da Manhã, p. 3. Recuperado de: www.hemerotecsdigital.bn.br
O novo Secretário da Educação e o novo Reitor. (1938, 5 de janeiro). Correio da Manhã, p. 3. Recuperado de: www.hemerotecsdigital.bn.br
Nunes, C. (2000). Anísio Teixeira: a poesia da ação. Bragança Paulista, SP: EDUSF.
Pontual, R. (1969). Dicionário das artes plásticas no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
Prefeitura do Distrito Federal. (1935). Boletim da Instrução Pública, p. 11-24.
Projeto Portinari — PUC-Rio. (1936, 25 de janeiro). Carta a Mario.
Projeto Portinari — PUC-Rio (1936). (2019). Recuperado de em: http://www.portinari.org.br/#/pagina/mapa-do-site
Sampaio, N. (1941). Desenho. 1ª série do curso secundário. Distrito Federal: Non Nova Sed Nove.
Sampaio, N. (1938). O desenho ao alcance de todos. Para o uso, nas escolas normais e profissionais de belas artes. Distrito Federal: Companhia Editora Nacional.
Sampaio, N. (1929). Desenho espontâneo das crianças: considerações sobre sua metodologia. Distrito Federal: Non Nova Sed Nove.
Schartzman, S., Bomeny, H. B., & Costa, V. M. Tempos de Capanema (1a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Silva, M. L. (2017). População-sacer e democracia racial no Brasil. Revista Sociedade e Estado,32(3), 593-620.
Toledo, A. (1982). Entrevista com A. Toledo [Entrevista concedida a Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 13 de dezembro de 1983]. Rio de Janeiro: Programa Depoimentos. Projeto Portinari - PUC-Rio.
Vincenzi, L. J. (1986). A fundação da Universidade do Distrito Federal e seu significado para a educação no Brasil. Fórum Educacional, 10(3), 16-60.
Copyright (c) 2023 José Roberto Pereira Peres (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Programa Editorial (Chamada nº 12/2022)