Entre brechas e vagas noturnas: memórias de educadoras em recife nos anos ditatoriais de 1964 a 1977

  • André Gustavo Ferreira da Silva Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Cassiana Maria Farias Mestranda em Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Thalita Grazielly Silva Professora; Instituto Capibaribe; Recife-PE

Résumé

Memories of three educators in their respective social positions, in the city Recife-PE are shown in the present study. Methodologically, the insertion in the oral history is justified by the possibility of achieving the everyday perceptions, approaching the subjective creation of consensus and subjective modes in response to the coercive environment brought by Civil-Military Dictatorship. It is about the concepts of force, coercion and consensus based on Gramsci. It was concluded that among the waves of domination by the dictatorship, the educators developed deviation and resistance strategies in relation to coercion. Through the precariousness of the quotidian domination – the regime’s gaps - educators preserved the critical view on the dictatorship and performed actions directly against the supposedly hegemonic interests.

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Bibliographies de l'auteur

André Gustavo Ferreira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
Mestre em Filosofia; Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE, vice-coordenador do Núcleo de Teoria e História da Educaçao do PPGEduc-UFPE.
Cassiana Maria Farias, Mestranda em Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduada em Pedagogia UFPE

Bolsista Inciação Científica

Mestranda em Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Thalita Grazielly Silva, Professora; Instituto Capibaribe; Recife-PE

Graduada em Pedagogia UFPE

Bolsista Inciação Científica

Professora; Instituto Capibaribe; Recife-PE

Publiée
2016-05-31
Comment citer
Ferreira da Silva, A. G., Farias, C. M., & Silva, T. G. (2016). Entre brechas e vagas noturnas: memórias de educadoras em recife nos anos ditatoriais de 1964 a 1977. Revista Brasileira De História Da Educação, 16(2[41]), 51 - 105. Consulté à l’adresse https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40754