Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás

Keywords: civic education, First Republic, Higino Amanajás

Abstract

The objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book.

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Author Biographies

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará
Arquiteto pela UFPA, Especialista em Educação e Problemas Regionais pela UFPA, Mestre em Educação Escolar Brasileira pela UFG, Doutor em Educação pela PUC/SP. Professor Titular do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da UFPA. Professor do Programa de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da UFPA. Pesquisador em História da Educação e Planejamento Educacional. Membro do Instituto Histórico e Geográfico do Pará.
Emina Santos, Universidade Federal do Pará
Doutora em Ciências Sócio Ambientais pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação (currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atua como professora do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, com disciplinas ligadas a Educação em Direitos Humanos, Gestão Educacional, Legislação Educacional e Política Educacional. É coordenadora do Grupo de estudos em Educação em Direitos Humanos - GEEDH vinculado ao Programa de pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB), além de ser associada da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e ANPED.
Karla Almeida, Universidade Federal do Pará
Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas; Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo. Possui graduação em Pedagogia pela União das Escolas Superiores do Pará (1988) . Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas:currículo do ensino de história nos anos iniciais, história da educação na amazônia, história e educação no Pará, gestão democrática, participação e ensino superior.
Published
2018-10-01
How to Cite
Damasceno, A., Santos, E., & Almeida, K. (2018). Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás. Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e030. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081
Section
Original research