Prosumption: Practical Experiences in the Current Consumption Context
Abstract
In a post-industrial society, the phenomenon of "prosumption"—the combination of production and consumption—has gained prominence with digital transformation and demands sustainability. Conceptualized by Alvin Toffler, prosumption today manifests itself in technology-mediated activities, such as self-service in supermarkets, online content creation, home solar energy generation, and app reviews. In these situations, consumers actively participate in producing products and services, often without realizing it. Understanding prosumption is essential for marketing professionals to improve the customer journey and recognize value generation, analyzing impacts on revenues and perceived benefits. Through everyday illustrations, this paper seeks to reflect on how prosumption highlights transformations in the supply of goods and services, as well as their practical and current consequences in society.
Downloads
References
Guimarães, R. (2018). Trabalho e Consumo: Proposta de Discussão acerca das Definições sobre o Processo de Co-criação. GESTÃO. Org, 16(1), 78-86.
Kotler, P. (1986). The prosumer movement: A new challenge for marketers. Advances in Con sumer Research, 13, 510-513.
Ritzer, G. (2019). Prosumption: Contemporary capitalism and the “new” prosumer. In F. F. Wherry & I. Woodward (Eds.), The Oxford handbook of consumption (online ed., pp. 9-25). Oxford University Press.
Souza-Leão, A. L. M. D., Moura, B. M., Henrique, V. D. M. R., Nunes, W. K. D. S., & Santana, I. R. C. D. (2020). From play to political action: Prosumerism on fanvideo meme production. BAR-Brazilian Administration Review, 17, e190121.
Toffler, A. (1980). The third wave. Bantam Books.
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. À Revista Interdisciplinar de Marketing é permitido o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo o direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.