THE PRESENCE OF FOLKLORE AND FOLK MUSIC IN SCHOOL RADIO PROGRAMS
Abstract
Here, it is about the presence of folklore and folk music in school radio programs produced in an elementary school. This is a study with a qualitative approach that uses the study of qualitative interviews conducted with three students from the 6th and 8th grades of elementary school, analyzed through content analysis. The pedagogical-musical knowledge and its functions, based on Kraemer (2000), and concepts of folklore and folk music, by Wolffenbüttel (2019), substantiate the theoretical framework of the research. Through this study it was possible to identify the folk-musical experiences, the identities and the memories of the investigated students, knowing their conceptions of folklore and folk music.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora: Portugal, 1994.
COMISSÃO NACIONAL DE FOLCLORE. Carta do folclore brasileiro. Salvador, Bahia, 16 de dezembro de 1995. Disponível em: http://culturadigital.br/setorialculturaspopulares/2010/02/04/carta-do-folclore-brasileiro-cnf/. Acesso em: 10 de dezembro de 2019.
DEMARRAIS, Kathleen. Qualitative Interview Studies: Learning Through Experience. In: DEMARRAIS, Kathleen; LAPAN, Stephen D. Foundations for research: methods of inquiry in education and the social sciences. LEA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers: Mahwah, New Jersey, London, 2004.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à Pesquisa Qualitativa e suas Possibilidades. Revista de administração de empresas. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, Mar./Abr., 1995a.
__________. Pesquisa Qualitativa: Tipos Fundamentais. Revista de administração de empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, Mai./Jun., 1995b.
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Trad. Jusamara Souza. Em Pauta. Revista do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 11, n. 16/17, p. 50-75, abr./nov. 2000.
MARCONI, Marina de Andrade. LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5ª Edição. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza, et al. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes (21ª Edição): Petrópolis, 2002.
MISHLER, Elliot G. Research interviewing: context and narrative. Cambridge, Hampton, 1986.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em http://cliente.argo.com.br/~mgos/analise_de
_conteudo_moraes.html, acessado em 20 de setembro de 2019.
WOLFFENBÜTTEL, Cristina Rolim. Folclore e música folclórica: o que os alunos vivenciam e pensam. 1ª edição. Curitiba: Appris, 2019.
__________. Vivências e concepções de folclore e música folclórica: um survey com alunos de 9 a 11 anos do ensino fundamental. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 11, 69-74, set. 2004.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução: Daniel Grassi, 2ª edição. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Copyright (c) 2021 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).