THE PRESENCE OF FOLKLORE AND FOLK MUSIC IN SCHOOL RADIO PROGRAMS

Keywords: Education; Folklore; Folk music; Musical Education; School Radio

Abstract

Here, it is about the presence of folklore and folk music in school radio programs produced in an elementary school. This is a study with a qualitative approach that uses the study of qualitative interviews conducted with three students from the 6th and 8th grades of elementary school, analyzed through content analysis. The pedagogical-musical knowledge and its functions, based on Kraemer (2000), and concepts of folklore and folk music, by Wolffenbüttel (2019), substantiate the theoretical framework of the research. Through this study it was possible to identify the folk-musical experiences, the identities and the memories of the investigated students, knowing their conceptions of folklore and folk music.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniele Isabel Ertel, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Mestre em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Profissional, da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (PPGED-MP/UERGS). Professora da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME-POA/RS).

Cristina Rolim Wolffenbüttel, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Pós-Doutora e Doutora em Educação Musical, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Profissional, da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (PPGED-MP/UERGS).

References

AGRIFOGLIO, Rose Marie Reis. O folclore como patrimônio cultural: o processo de construção ou o tempo do folclore na era do descartável. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Folclore. – Recife: Comissão Nacional de Folclore; São Luís: Comissão Maranhense de Folclore, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora: Portugal, 1994.

COMISSÃO NACIONAL DE FOLCLORE. Carta do folclore brasileiro. Salvador, Bahia, 16 de dezembro de 1995. Disponível em: http://culturadigital.br/setorialculturaspopulares/2010/02/04/carta-do-folclore-brasileiro-cnf/. Acesso em: 10 de dezembro de 2019.

DEMARRAIS, Kathleen. Qualitative Interview Studies: Learning Through Experience. In: DEMARRAIS, Kathleen; LAPAN, Stephen D. Foundations for research: methods of inquiry in education and the social sciences. LEA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers: Mahwah, New Jersey, London, 2004.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à Pesquisa Qualitativa e suas Possibilidades. Revista de administração de empresas. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, Mar./Abr., 1995a.

__________. Pesquisa Qualitativa: Tipos Fundamentais. Revista de administração de empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, Mai./Jun., 1995b.

KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Trad. Jusamara Souza. Em Pauta. Revista do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 11, n. 16/17, p. 50-75, abr./nov. 2000.

MARCONI, Marina de Andrade. LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5ª Edição. São Paulo: Editora Atlas, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza, et al. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes (21ª Edição): Petrópolis, 2002.

MISHLER, Elliot G. Research interviewing: context and narrative. Cambridge, Hampton, 1986.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em http://cliente.argo.com.br/~mgos/analise_de
_conteudo_moraes.html, acessado em 20 de setembro de 2019.

WOLFFENBÜTTEL, Cristina Rolim. Folclore e música folclórica: o que os alunos vivenciam e pensam. 1ª edição. Curitiba: Appris, 2019.

__________. Vivências e concepções de folclore e música folclórica: um survey com alunos de 9 a 11 anos do ensino fundamental. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 11, 69-74, set. 2004.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução: Daniel Grassi, 2ª edição. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Published
2021-12-17
How to Cite
Ertel, D. I., & Wolffenbüttel, C. R. (2021). THE PRESENCE OF FOLKLORE AND FOLK MUSIC IN SCHOOL RADIO PROGRAMS. Imagens Da Educação , 11(4), 24-46. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i4.53186
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores