THE RELATIONSHIP COLDNESS
AUTHORITY OR AUTORITARIANISM IN SCHOOL ENVIRONMENT?
Abstract
The society suffered transformations through the years, although oppression signs are still trademarks. The bourgeoise coldness presented in social relations was reflected inexorably in schools. This bibliographical study aims to discuss authority and authoritarianism concepts in teacher-student relations, comprehending their correlations to capitalist society. Under the Critical Theory of Society, through internet access and information overload, the role of the cultural industry is considered the cause of the teacher's importance overwhelmed by the student, depreciating its profession, and conferring authority to mere products, figures of capitalist monopoly, or digital influencers. The capitalist society reflected in teacher and student relations, often pre-established, results in authoritarian postures by some teachers. It is necessary to contribute to healthy bonds guided by conscious authority. This study concludes that the individual who does not provide teacher authority attributes to other figures presented by society, providing the prevalence of dominant ideology.
Downloads
Metrics
References
Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Aragão, M., & Freitas, A. G. B. (2012). Práticas de castigos escolares: enlaces históricos entre normas e cotidiano. Conjectura, 17(2), 17-36. Doi: 10.1590/S0104-40362018002601366
Borges, A. C. (1876). Vinte anos contra o emprego da palmatória e outros aviltantes no ensino da mocidade. São Paulo, SP: Redação o Globo.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.
Brasil. (1934). Decreto nº 24.278, de 22 de maio de 1934. (Diretoria de Proteção à Maternidade e à Infância). Presidência da República. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-24278-22-maio-1934-507775-publicacaooriginal-1-pe.html.
Brasil. (1941). Decreto-lei nº 3.799, de 5 de novembro de 1941. (Serviço de Assistência a Menores). Presidência da República. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-3799-5-novembro-1941-413971-publicacaooriginal-1-pe.html.
Brasil. (1827). Lei de 15 de outubro de 1827. (Criar escolas de primeiras letras em todas as cidades, vilas e lugares mais populosos do Império). Coleção de Leis do Império do Brasil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lim/LIM..-15-10-1827.htm.
Brasil. (1835). Lei nº 13, de 28 de março de 1835. (Regula a criação das cadeiras de instrução primária, o provimento, e os ordenados dos professores). Secretaria do Governo da Província. https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/LEI/13/1835/.
Brasil. (1964). Lei nº 4.513, de 1º de dezembro de 1964. Fundação Nacional do Bem-Estar do Menor. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4513-1-dezembro-1964-377645-norma-pl.html.
Brasil. (1990). Lei nº 8.069/90 de 13 de julho 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Senado Federal. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.
Bueno, F. S. (2000). Mini dicionário da Língua Portuguesa. São Paulo, SP: FTD.
Crochick, J. L., Dias, M. A. L., Andrade, P. F. & Fuchs, F. A. S. (2022). Educação inclusiva e violência escolar: relação entre pares. Revista Imagens da Educação, 12(2), 45-71. Doi: 10.4025/imagenseduc.v10i3.56239
Debord, G. (1967). A Sociedade Do Espetáculo. Portugal: Revolta.
Fabiano, L. H. (2003). Adorno, arte e educação: negócio da arte como negação. Educ. So., 24 (83), 495-505. doi: 10.1590/S0101-73302003000200010.
Gatti, L. F. (2008). Adorno: indústria cultural e crítica da cultura. In: Nobre, M. (Org.) Curso Livre de Teoria Crítica. Campinas, SP: Papirus.
Gruschka, A. (2014). Frieza burguesa e educação: a frieza como mal-estar moral da cultura burguesa na educação. Campinas, SP: Autores Associados.
Lopes, A. H. R. G. P. (2011). Herói e Vilão: a ambivalência emocional da relação professor-aluno expressa no Orkut (Monografia). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.
Marcuse, H. (1973). A ideologia da sociedade industrial, o homem unidimensional. São Paulo, SP: Zahar.
Mashiba, G. C. X. (2016). Sociedade do espetáculo e transferência da autoridade pedagógica. In: Pucci, B., Costa, B. C. G., Campos, N. M. A S., Silva, L. B. O. (org.). (2016). Atualidade na teoria crítica na era global. São Paulo, SP: Nankim.
Nobre, M. (2011). A teoria crítica. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Pereira, A. I. B., & Zuin, A. Á. S. (2019). Autoridade enfraquecida, violência contra professores e trabalho pedagógico. Educar em Revista. 35 (76). Doi: 10.1590/0104-4060.64821.
SEVERINO, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. São Paulo, SP: Cortez.
Türck, C. (2010). Sociedade Excitada - Filosofia da sensação. São Paulo, SP: Editora da Unicamp.
Zuin, A. A. S. (2008). Adoro odiar meu professor: o aluno entre a ironia e o sarcasmo pedagógico. Campinas, SP: Autores associados.
Zuin, A. A. S. (2012). Violência e tabu entre professores e alunos: a internet e a reconfiguração do elo pedagógico. São Paulo, SP: Cortez.
Zuin, A. Á. S. (2015). A autoridade pedagógica em tempos de cultura digital. Educação e Filosofia, 29 (58), 745-769. Doi: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v29n58a2015-p745a769.
Zuin, A. A. S., & Zuin, V. G. A. (2019). Autoridade do professor no contexto da autoridade algorítmica digital. Pro-Posições, 30, 1-24. doi: 10.1590/1980-6248-2018-0038.
Zuin, V. G., & Zuin, A. A. S. (2018). O celular na escola e o fim pedagógico. Educ. Soc., 39 (143), 419-435. Doi: 10.1590/ES0101-73302018191881.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).