“[…] MY INITIAL TRAINING AS A TEACHER WAS TAKING SHAPE”
INITIATION TO TEACHING AT PIBID DURING THE PANDEMIC
Abstract
The aim of this article is to analyze the meanings attributed by students of the Pedagogy course to the experiences lived in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) in the process permanent of building their knowledge as future teachers in training. It starts with the documentary analysis of the reflective reports written by nine students who participated in the 2020-2022 call for proposals in the Pedagogy project, which was developed during the pandemic. The analysis of this material was based on the methodological perspective of nuclei of meaning of Aguiar, Soares and Machado (2015) and Aguiar and Ozella (2013). In this analysis, three nuclei of meaning were identified: 1) “Without the other, my recognition as a teacher would not exist”; 2) “knowledge revolved around the child’s world and their tastes”. 3) “replan routes and think of new possibilities based on reflection”. These reflect a set of discussions about students' personal experiences with teaching, which at that time was made possible through the use of technologies in the children's literacy process.
Downloads
References
Aguiar, W. M. J. de ., Soares, J. R., & Machado, V. C.. (2015). Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos De Pesquisa, 45(155), 56–75. https://doi.org/10.1590/198053142818
Xxxxxx, X. (2022).
Colello, S. M. G.. (2021). Alfabetização em tempos de pandemia. Convenit Internacional, 35, 1-22.
Domingos, J. C. (2016). Relatos de experiencia, en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira De Pesquisa (Auto)biográfica, 1(1), 14–30. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p14-30
Faraco, C. A. (2009) Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo, SP: Parábola Editorial.
Freire, P. (2018). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Ferreira, L. H., & Barbosa, A. (2020). Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, 15, 1–24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15483.076
Gatti, B. A.. (2020). Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, 34(100), 29–41. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003
Gomes, N. L.. (2005). Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Educação antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. (Col. Educação para todos). Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada. Alfabetização e Diversidade, 39-63.
Guedes-Pinto, A. L., & Kleiman, A. B.. (2021). O dizer do outro na constituição identitária de professores em formação. Cadernos De Pesquisa, 51, e07039. https://doi.org/10.1590/198053147039
Imbernón, F.. (2016). Qualidade de ensino e formação do professorado uma mudança necessária. São Paulo, SP: Cortez.
Macedo, M. do S. A. N. (Org.). (2022). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo, SP: Parábola, 2022.
Nóvoa, A.. (2019). Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, 44(3), e84910. https://doi.org/10.1590/2175-623684910
Smolka, A. L. B. (2012) A criança na fase inicial da escrita. São Paulo, SP: Cortez.
TARDIF, M..(2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis (RJ): Vozes.
Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro, RJ: Vozes.
União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. (2021). Pesquisa Undime sobre Volta às Aulas. 1-33. https://undime.org.br/uploads/documentos/php0Sa2CH_61525521f2250.pdf
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).