“[…] MY INITIAL TRAINING AS A TEACHER WAS TAKING SHAPE”

INITIATION TO TEACHING AT PIBID DURING THE PANDEMIC

Keywords: Literacy; Meanings; Pedagogy; Autonomy.

Abstract

The aim of this article is to analyze the meanings attributed by students of the Pedagogy course to the experiences lived in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) in the process permanent of building their knowledge as future teachers in training. It starts with the documentary analysis of the reflective reports written by nine students who participated in the 2020-2022 call for proposals in the Pedagogy project, which was developed during the pandemic. The analysis of this material was based on the methodological perspective of nuclei of meaning of Aguiar, Soares and Machado (2015) and Aguiar and Ozella (2013). In this analysis, three nuclei of meaning were identified: 1) “Without the other, my recognition as a teacher would not exist”; 2) “knowledge revolved around the child’s world and their tastes”. 3) “replan routes and think of new possibilities based on reflection”. These reflect a set of discussions about students' personal experiences with teaching, which at that time was made possible through the use of technologies in the children's literacy process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciene Cerdas, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Universidade Estadual Paulista (UNESP/Araraquara). Docente do Departamento de Didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

 

 

 

References

Aguiar, W. M. J. de ., & Ozella, S.. (2013). Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 94(236), 299–322. https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/

Aguiar, W. M. J. de ., Soares, J. R., & Machado, V. C.. (2015). Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos De Pesquisa, 45(155), 56–75. https://doi.org/10.1590/198053142818

Xxxxxx, X. (2022).

Colello, S. M. G.. (2021). Alfabetização em tempos de pandemia. Convenit Internacional, 35, 1-22.

Domingos, J. C. (2016). Relatos de experiencia, en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira De Pesquisa (Auto)biográfica, 1(1), 14–30. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p14-30

Faraco, C. A. (2009) Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo, SP: Parábola Editorial.

Freire, P. (2018). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Ferreira, L. H., & Barbosa, A. (2020). Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, 15, 1–24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15483.076

Gatti, B. A.. (2020). Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, 34(100), 29–41. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003

Gomes, N. L.. (2005). Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Educação antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. (Col. Educação para todos). Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada. Alfabetização e Diversidade, 39-63.

Guedes-Pinto, A. L., & Kleiman, A. B.. (2021). O dizer do outro na constituição identitária de professores em formação. Cadernos De Pesquisa, 51, e07039. https://doi.org/10.1590/198053147039

Imbernón, F.. (2016). Qualidade de ensino e formação do professorado uma mudança necessária. São Paulo, SP: Cortez.

Macedo, M. do S. A. N. (Org.). (2022). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo, SP: Parábola, 2022.

Nóvoa, A.. (2019). Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, 44(3), e84910. https://doi.org/10.1590/2175-623684910

Smolka, A. L. B. (2012) A criança na fase inicial da escrita. São Paulo, SP: Cortez.

TARDIF, M..(2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis (RJ): Vozes.

Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro, RJ: Vozes.

União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. (2021). Pesquisa Undime sobre Volta às Aulas. 1-33. https://undime.org.br/uploads/documentos/php0Sa2CH_61525521f2250.pdf
Published
2024-10-02
How to Cite
Cerdas, L. (2024). “[…] MY INITIAL TRAINING AS A TEACHER WAS TAKING SHAPE”. Imagens Da Educação , 14(3), 41-62. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i3.70211