Mood states of non-professional soccer referees

  • Henrique Neu Ribeiro
  • Aline Renata Rentz Fernandes Graduanda em Licenciatura em Educação Física pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e pesquisadora do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
  • Maick da Silveira Viana Doutorando em Ciências do Movimento Humano pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e pesquisador do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
  • Ricardo Brandt Doutorando em Ciências do Movimento Humano pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e pesquisador do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
  • Alexandro Andrade Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e coordenador do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
Keywords: Mood, Sports, Refereeing.

Abstract

This study evaluated the mood state of non-professional soccer referees in pre-competitive period. To this end, 25 referees from the southern Brazil have participated. Data were collected before participation in matches of a local competition, using the characterization questionnaire and Brunel Mood Scale-BRUMS. Were used comparison (Mann-Whitney; Kruskal-Wallis) and correlation tests (Spearman) (p<0.05). Referees who do not get sick had less fatigue and tension. Lower depression was observed in those with better quality of sleep. Assistant referees had higher tension and fatigue than the principal referees. Those who participated in professional matches had higher vigor. The age was negatively correlated with anger, confusion and tension. Tension was negatively correlated with the time of experience in arbitration. Concluding, the mood state of non-professional soccer referees in pre-competitive situation is related to the self-evaluation of health, sleep, function and experience in arbitration and age.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Henrique Neu Ribeiro
Bacharel em Educação Física pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
Maick da Silveira Viana, Doutorando em Ciências do Movimento Humano pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e pesquisador do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
Licenciado em Educação Física e Mestre em Ciências do Movimento Humano.
Ricardo Brandt, Doutorando em Ciências do Movimento Humano pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e pesquisador do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
Licenciado em Educação Física e Mestre em Ciências do Movimento Humano.
Alexandro Andrade, Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano pelo Centro de Ciências de Saúde e do Esporte - CEFID da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC e coordenador do Laboratório de Psicologia do Esporte e do Exercício – LAPE.
Licenciado em Educação Física, mestre em Educação Física e Psicologia, e doutor em Engenharia de Produção.
Published
2013-01-30
How to Cite
1.
Ribeiro HN, Fernandes ARR, Viana M da S, Brandt R, Andrade A. Mood states of non-professional soccer referees. JPhysEduc [Internet]. 2013Jan.30 [cited 2025Sep.13];23(4):575-83. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/16139
Section
Original Articles