Coupling between visual information and body sway in dislexic children

  • Josenaldo Lopes Dias RESTINGA SECA - RS
  • José Angelo Barela UNESP
Keywords: Dyslexia, Posture, Visual perception.

Abstract

The purpose of this study was to examine the coupling between visual information and body sway in dyslexic children. Ten dyslexic children and 10 non-dyslexic children stood upright in a moving room that remained stationary or oscillated back and forward at frequency of 0.2 and 0.5 Hz. Body sway magnitude and the relationship between the room’s movement and body sway were examined. The results indicated that dyslexic children oscillated more than non-dyslexic children. The room’s movement induced body sway in all children, however, the coupling between body sway and visual information was weaker and more variable in dyslexic children. These results indicate that dyslexic children use sensory information to control motor action, but, in a more variable way that non-dyslexic children.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Angelo Barela, UNESP
Possui graduação em Licenciatura Educação Física e Técnico Desportivo pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) , especialização em Desenvolvimento Humano e Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1989) , mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992) e doutorado em Ph.D. Motor Development pela University of Maryland System (1997) . Atualmente é Professor Assistente Doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Membro de corpo editorial da Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, Membro de corpo editorial da Infant Behavior & Development, Membro de corpo editorial da Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada (1413-9006), Membro de corpo editorial da Brazilian Journal of Motor Behavior, Revisor de periódico da Revista Brasileira de Fisioterapia, Revisor de periódico da Fisioterapia em Movimento, Revisor de periódico da Revista Fisioterapia e Pesquisa, Revisor de periódico da Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Revisor de periódico da Journal of Motor Behavior, Professor Assistente I da Universidade Cruzeiro do Sul, Revisor de periódico da Neuroscience Letters, Revisor de periódico da RBPG. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Revisor de periódico da Motriz (Rio Claro) e Membro de corpo editorial da Revista Brasileira de Fisioterapia. Tem experiência na área de Educação Física. Atuando principalmente nos seguintes temas: motor development, Perception-action, postural control Currículo Lattes
Published
2008-05-13
How to Cite
1.
Dias JL, Barela JA. Coupling between visual information and body sway in dislexic children. JPhysEduc [Internet]. 2008May13 [cited 2025Sep.13];18(2):137-45. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3270
Section
Original Articles