Physical education and body movement culture: a semiotical and phenomenological perspective

  • Mauro Betti UNESP
Keywords: Physical Education, Phenomenology, Semiotics.

Abstract

This theoretical essay supports the hypothesis that the Semiotics of C. S. Peirce might indicate the limits of Physical Education culturalist approach, and point challenges that may be met by Physical Education Theory (Pedagogic). Aiming this purpose, after showing contributions and limits of M. Merleau-Ponty phenomenology, the present essay evinces some peirceana semiotics conceptual basis (sign, semiosis and experience), and concludes suggesting a phenomenological-semiotics perspective to the Physical Education which, through considering students and teachers as signs and interpreting relations producers, may present alternatives to the “culturalist answer”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mauro Betti, UNESP
Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade de São Paulo (1978), Mestrado em Educação Física pela Universidade de São Paulo (1988), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1997), Livre-Docência pela Universidade Estadual Paulista (2003) e Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Bauru-SP, e docente credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP de Presidente Prudente. É também Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação Fïsica do Centro de Desportos da UFSC. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física escolar, mídias e televisão, metodologia das pesquisas qualitativas e epistemologia. É autor dos livros: "Educação Física e Sociedade", "A Janela de Vidro: esporte, televisão e educação física" e organizador da obra "Educação Física e Mídia: novos olhares, outras práticas", além de inúmeros artigos em periódicos especializados Currículo Lattes
Published
2008-05-13
How to Cite
1.
Betti M. Physical education and body movement culture: a semiotical and phenomenological perspective. JPhysEduc [Internet]. 2008May13 [cited 2025Sep.13];18(2):207-1. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3277
Section
Review Articles