<em>CAPOEIRA</em> Structuration as Physical Education content in elementary and high school

  • Sérgio Augusto Rosa de Souza Lar Santa Maria de Semide
  • Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira UEM

Abstract

Capoeira was born in the senzalas (plantation slave quarters) and was created as a dominated class' fight against the existing slavery system. The capoeira suffered persecution and, at ideological resistance level, troubled the dominant culture codes for many years. Nowadays it is studied by different social segments through the world, being a reality its practice in elementary school, high school and college. However, it isn't deeply studied or grounded in its technical and cultural structure yet for school use. This study aims to structure capoeira as a content for physical education at elementary and high school. The initial part of this work tries to introduce and justify the capoeira as a content to be used in school. The second part introduces some capoeira's aspects that must be observed in physical education, which is allowed by the authors proposed structuring. Finally, there is a scheme of a capoeira class for the first year of elementary school, based on an open proposal, intending to discuss pedagogical action.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sérgio Augusto Rosa de Souza, Lar Santa Maria de Semide
Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá/UEM/Brasil. Pós-graduado em Educação Física Escolar/UEM/Brasil, com monografia na temática "Estruturação da Capoeira como conteúdo da Educação Física Escolar". É mestre de capoeira e tem atuado nos diversos níveis educacionais com a modalidade e outras manifestações culturais brasileiras em escolas, associações, instituições de atendimento com crianças em risco social, minorias étnicas e infantários de diversos países como: Portugal, Espanha, Itália, França e Inglaterra. Mestrando em Lazer e Desenvolvimento Local pela Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra - Portugal. Tem desenvolvido sua investigação na temática da Mobilidade Estudantil no ensino superior, tendo como tema de sua investigação "O Lazer como estratégia de integração social e cultural dos estudantes estrangeiros da Universidade de Coimbra, provenientes da CPLP - Comunidade dos Países de Língua Portuguesa: uma abordagem qualitativa". Tem a mobilidade estudantil, migrações, integração, lazer, espaço público, práticas culturais, multiculturalidade, identidade e quotidiano como temáticas investigadas em seu estudo Currículo Lattes
Published
2008-06-05
How to Cite
1.
Souza SAR de, Oliveira AAB de. <em>CAPOEIRA</em&gt; Structuration as Physical Education content in elementary and high school. JPhysEduc [Internet]. 2008Jun.5 [cited 2025Sep.13];12(2):43-0. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3745
Section
Original Articles