<em>ORIXÁS</em> Dances and Physical Education: Delineating perspectives starting from the rituals of <em>CANDOMBLÉ</em>

  • Larissa Michelle Lara UEM

Abstract

The aim of this study is to configure dance scenes in candomblé yards seeking out ways to convert ritual practices into educational models. Using bibliographical and field research, and case experience report, it was possible to understand the dance and its mythical sense, as well as the sacred gesture of being in motion. Based on the observations made at candomblé yards at the city of Campinas, the theoretical references, as well as the experience obtained by the students of the undergraduate course in Physical Education at Unicamp, it was possible to delineate work perspectives of orixás dances in the educational field. We verified that the gestural, mythological and cultural riches of these dances may be used in Physical Education classes by starting with generating themes and using camdomblé yards as an important research laboratory. Working with orixás dances would represent a form of materializing new visualizations of cultural manifestations still considered as inferior, and contribute to a decrease in prejudices seen in the academy and increase the relationship between university and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Larissa Michelle Lara, UEM
Possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2004), mestrado em Educação Física pela UNICAMP (1999), especialização em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (1997) e graduação em Educação Física pela UEM (1995). Atualmente é professora Adjunto-tide B do Departamento de Educação Física da UEM, líder do Grupo de Pesquisa em Corpo, Cultura e Ludicidade - DEF/UEM/CNPq e membro do Grupo de Estudos em Filosofia, Modernidade e Educação - GEFIME/UNICAMP. Suas pesquisas voltam-se para os estudos socioculturais e pedagógicos em Educação Física por meio da investigação de fenômenos da cultura de movimento a partir do viés das ciências humanas e sociais, tendo como enfoques: o corpo (dimensão filosófico-antropológica), a cultura popular (danças, atores sociais, caracterização), as manifestações corporais (jogos, brincadeiras, danças e ginásticas) e a educação física (dimensão educacional). Currículo Lattes
Published
2008-06-06
How to Cite
1.
Lara LM. <em>ORIXÁS</em> Dances and Physical Education: Delineating perspectives starting from the rituals of <em>CANDOMBLÉ</em&gt;. JPhysEduc [Internet]. 2008Jun.6 [cited 2025Sep.13];11(1):59-7. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3792
Section
Original Articles