Phenomenological analysis of emotion perception in Physical Education classes

  • Vilma Leni Nista-Piccolo USJT
  • Pedro José Winterstein UNICAMP

Abstract

Feelings, sensations and emotions belong to the complex phenomenon of human behavior. They are present in different situations of your dayli life as forms of manifestation and corporal expression. There are moments in wich we are unable to control our emotions, giving to possibly unpleasant consequences; at the other moments, it becomes difficult for us to express our own feelings. Motor development classes may represent a highly significant occasion for these manifestations, since emotions are relieved through physicl actives. So this paper tries to unveil the teachers, perseption of the emotions their students manifests in motor development class situations and compare it with the students own perscption. The discourses were colected through a teaser question put to teachers and students, and were analysed by a phenomenological approach to clarify e categories and interpreting them teorically. The results are constructed from the existing convergencies and divergencies by a nomothetic analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vilma Leni Nista-Piccolo, USJT
Graduada em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1973), Bacharel Em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1978), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1988) e Doutora em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1993). Foi professora da Faculdade de Educação Física da Unicamp, onde desenvolveu vários projetos de pesquisa e de extensão, criou diferentes grupos de estudo e foi chefe do Departamento de Educação Motora. Atualmente é professor titular da Universidade Sao Judas Tadeu, onde coordena o Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física. Coordena também a graduação em Educação Física e Esporte da Metrocamp, onde criou o Instituto do Esporte. Tem experiência na área de Educação Física escolar e na Ginástica, tema que apresenta diversas publicações. Desde 2000, quando estudou na Universidade de Harvard, tem se dedicado aos estudos da Inteligência Coporal Cinestésica. Currículo Lattes
Published
2008-07-01
How to Cite
1.
Nista-Piccolo VL, Winterstein PJ. Phenomenological analysis of emotion perception in Physical Education classes. JPhysEduc [Internet]. 2008Jul.1 [cited 2025Sep.13];6(1):28-4. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3963
Section
Original Articles