<b>Professional knowledge in physical education intervention: an ethnographic case study</b> - DOI: 10.4025/reveducfis.v20i3.5269

  • Rubiane Giovani Fonseca UEL
  • Adriana Aparecida Corrêa UEL
  • Priscilla Maia da Silva UEL
  • Jeane Barcelos Soriano UEL
Keywords: Professional intervention. Professional knowledge. Physical Education.

Abstract

Our purpose is to understand the complexity that exists in the dynamic process of professional intervention in Physical Education. As for that, our main purpose was to understand the relation of the several elements that are present in the intervention of the Physical Education professional. A qualitative approach study was carried out, using elements of ethnographic case study. A professional who works as a personal trainer with almost 30 years of experience was analyzed. After the data analysis, the following terms were found: fitness center, students and training, making up the cultural theme defined by the professional himself as a way of life. Based on the theme, it was noticed that the professional carries out his interventions based on the knowledge acquired with his practice, guiding the decision making process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rubiane Giovani Fonseca, UEL
Departamento de Educação Física Centro de Educação Física e Esporte Grupo de Estudos sobre a Intervenção do Profissional de Educação Física Universidade Estadual de Londrina
Adriana Aparecida Corrêa, UEL
Departamento de Educação Física Centro de Educação Física e Esporte Grupo de Estudos sobre a Intervenção do Profissional de Educação Física Universidade Estadual de Londrina
Priscilla Maia da Silva, UEL
Departamento de Educação Física Centro de Educação Física e Esporte Grupo de Estudos sobre a Intervenção do Profissional de Educação Física Universidade Estadual de Londrina
Jeane Barcelos Soriano, UEL
Dossui graduação em Educação Física pela Escola de Educação Física pela Universidade de São Paulo (1991), mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Atualmente, é professora adjunta no Centro de Educação Física e Esporte da Universidade Estadual de Londrina, onde é líder do Grupo de Estudos sobre Intervenção do Profissional de Educação Física - GEIPEF. Ministra aulas no curso de Bacharelado em Educação Física, junto à disciplina Fundamentos da Educação Física. Atua como orientadora no Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física UEM/UEL e nos Cursos de Especialização do CEFE-UEL. Atua como consultora da Revista de Educação Física da UEM, Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, Revista de Cineantropometria e Desempenho Humano, Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Coordena projetos de pesquisa em Educação Física na instituição, junto às temáticas relacionadas aos estudos sobre os conteúdos da intervenção profissional, grupos profissionais e formação profissional. Currículo Lattes
Published
2009-10-05
How to Cite
1.
Fonseca RG, Corrêa AA, Silva PM da, Soriano JB. <b>Professional knowledge in physical education intervention: an ethnographic case study</b&gt; - DOI: 10.4025/reveducfis.v20i3.5269. JPhysEduc [Internet]. 2009Oct.5 [cited 2025Sep.13];20(3):367-80. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/5269
Section
Original Articles