<b>School daily routine: the presence of gymnic elements in children’s play</b> - doi: 10.4025/reveducfis.v21i1.7732

  • Juliana Pizani Universidade Estadual de Maringá
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Universidade Estadual de Maringá - Maringá
Keywords: School. Gymnastics. Childhood.

Abstract

The research aimed at the analysis of the spaces where the children play in schools in the municipality of Maringá, in relation to the gymnic movements that they develop, seeking the understanding of their importance in the context of the school physical education. The study of descriptive character used as collecting technique the systematic observation during the lunch break, with the use of photos, films and field diary, which led to the purposed interpretation and categorization of the gymnic elements. The results indicate that gymnic elements permeate the play of children, but there is the responsibility of the school physical education in enabling the expansion of the universe of gymnastics knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Pizani, Universidade Estadual de Maringá
Licenciada em Educação Física. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL. Bolsista da Capes. Participante do Grupo de Pesquisa Gímnica: formação, intervenção e escola – UEM/CNPq.
Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Universidade Estadual de Maringá - Maringá
Possui doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2005), mestrado em Educação Física pela UNICAMP (1999), especialização em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (1990) e graduação em Educação Física pela UEM (1988). Atualmente é professora Adjunto-tide B do Departamento de Educação Física da UEM, líder do Grupo de Pesquisa em Corpo, Cultura e Ludicidade - DEF/UEM/CNPq, líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ginástica DEF/UEM/CNPq e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ginástica Geral FEF/UNICAMP/CNPq. Suas pesquisas voltam-se para os estudos socioculturais e pedagógicos em Educação Física por meio da investigação de fenômenos da cultura de movimento a partir do viés das ciências humanas e sociais, tendo como enfoques: as manifestações corporais (jogos, brincadeiras, danças e ginásticas) e a educação física (dimensão educacional). Currículo Lattes
Published
2010-03-27
How to Cite
1.
Pizani J, Barbosa-Rinaldi IP. <b>School daily routine: the presence of gymnic elements in children’s play</b&gt; - doi: 10.4025/reveducfis.v21i1.7732. JPhysEduc [Internet]. 2010Mar.27 [cited 2025Oct.11];21(1):115-26. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/7732
Section
Original Articles