<b>Students hate the contents of gymnastics in the physical education classes: reasons and alternatives</b> - doi: 10.4025/reveducfis.v21i2.7887

  • Flávio Medeiros Pereira Universidade Federal de Pelotas - Pelotas
  • Silvia Teixeira de Pinho Grupo de pesquisa: Educação Física, educação, saúde e escola
  • Verner Vieira Nunes Grupo de pesquisa: Educação Física, educação, saúde e escola
  • Juliane Luerce Vargas Rodrigues Grupo de pesquisa: Educação Física, educação, saúde e escola
  • Mariângela da Rosa Afonso ESEF/UFPel - Grupo de pesquisa: Educação Física, educação, saúde e escola

Abstract

This study aimed to identify which content of Physical Education (PE) that scholars hated and to know their motives. 242 boys and 293 girls in 7th grade, average age of 13.6 years were studied, belonging from 31 schools of the state network from the city of Pelotas with daytime PE. In a descriptive study, a standardized questionnaire with a listing of traditional PE content was used. A Likert type scale was used with the following options: "I Never Practiced," "I Like a Lot," "I Like", "I am Indifferent", "I Dislike," "I Hate" and space for writing. The scholars marked "I Dislike" and "I hate" in the following gymnastic content’s: stretching (27.6%), curl-ups and push-ups (26.6%) and running (25.0%) and reported "Never Practice" for curl-ups and push-ups (44.5%), running (40.2%) and stretching (17.7%). The reasons for hating school gymnastic (SG) were physical discomfort (49.7%) and educational problems (34.5%). It is believed that this aversion is linked to SG educational issues and alternatives to overcome this problem are indicated.

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Author Biography

Flávio Medeiros Pereira, Universidade Federal de Pelotas - Pelotas
Aossui graduação em Educação Física (EF) pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (1974), reciclagem em EF pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1976), especialização em Handebol, (UFSM, 1975) e em Fenomenologia da Educação (Universidade Federal de Pelotas - UFPel, 1979), mestrado em EF pela UFSM (1987) e doutorado em Educação pela UFRGS (1993). Tem experiência profissional como professor de EF na Educação Básica, na rede estadua de ensino (RGSul)l e rede federal (ETFPel, atual CEFET-RS). Na ESEF/UFPEL já foi Chefe do Deparamento de Ginástica e Saúde, Coordenador do Colegiado de Pós-Graduação (Especialização), Vice-Diretor e Diretor (1997-2001). Atualmente Coordenador do Colegiado de Curso de Graduação em EF, professor Associado I da UFPel e Avaliador do INEP-MEC. Na ESEF/UFPel, no curso de Licenciatura é professor de Modelos e Estilos de Ensino em EF e de Prática de Ensino/Estágio Supervisionado. No curso de Especialização em EF Escolar leciona Fundamentos de Didática da EF. No curso de Mestrado em EF leciona Práticas Pedagógicas em EF e Análise Qualitativa de Dados.É lider do grupo de pesquisa: EF, Educação, Saúde e Escola. Estuda a EF Escolar, Qualidade de Vida e Cotidianidade, tendo também interesse na EF não-escolar, ginástica, esportes, formação de professores, práticas pedagógicas e ensino médio. É autor de: Dialética da Cultura Física (São Paulo, Ícone,1988), O Cotidiano Escolar e EF Necessária (Pelotas, Universitária, 1997, 2ª ed) e A Ginástica Intervalada: Exercite-se Pensando (Pelotas, Universitária, 2005), além vários capítulos de livros na área da EF Currículo Lattes
Published
2010-06-17
How to Cite
1.
Pereira FM, de Pinho ST, Nunes VV, Rodrigues JLV, Afonso M da R. <b>Students hate the contents of gymnastics in the physical education classes: reasons and alternatives</b&gt; - doi: 10.4025/reveducfis.v21i2.7887. JPhysEduc [Internet]. 2010Jun.17 [cited 2025Sep.13];21(2):209-21. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/7887
Section
Original Articles