<b>Social representations about physical education on childhood education</b> - doi: 10.4025/reveducfis.v23i3.12684

  • André Silva Mello Universidade Federal do Espírito Santo
  • Karolina Sarmento Rodrigues Universidade Federal do Espírito Santo
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo
  • Felipe Rodrigues da Costa Universidade Gama Filho
  • Sebastião Josué Votre Universidade Gama Filho
Keywords: Physical education, Childhood education, Social representation.

Abstract

This study aims to identify and discuss the social representations that teachers of a Centro Municipal de Educação Infantil in Vitória/ES have about physical education. It also examines the extent to which these representations are closer or more distant from the Preschool Curriculum Guidelines of the municipality. Data were produced by participant observation and semi structured interviews. What stands out are the representations that conceive physical education as a rest moment to regent teachers and as an auxiliary subject to meet the school demands. Furthermore, the physical education devaluation and the adoption of a sport-oriented model of intervention indicate differences with what is proposed by Curricular Municipal Guidelines.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Silva Mello, Universidade Federal do Espírito Santo
Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA). Coordenador do Grupo de Pesquisa Semiótica das Atividades Humanas.
Karolina Sarmento Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo
Acadêmica do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo
Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo
Professor Doutor do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).
Felipe Rodrigues da Costa, Universidade Gama Filho
Doutorando do Programa de Pós-Graduação da Universidade Gama Filho. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).
Sebastião Josué Votre, Universidade Gama Filho
Professor Pós-Doutor do Programa de Pós-Graduação da Universidade Gama Filho. Coordenador do Grupo de Pesquisa Semiótica das Atividades Humanas.
Published
2012-09-30
How to Cite
1.
Mello AS, Rodrigues KS, Santos W dos, Costa FR da, Votre SJ. <b>Social representations about physical education on childhood education</b&gt; - doi: 10.4025/reveducfis.v23i3.12684. JPhysEduc [Internet]. 2012Sep.30 [cited 2025Sep.15];23(3):443-55. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/12684
Section
Original Articles