Corporal mass index (cmi) and waist/hip rate (whr) of practicers of moderate aerobical activity

  • Nádia Mohamad Amer Professora especialista em Treinamento Desportivo
  • Diógenes Sanches UEM
  • Solange Marta Franzoi de Moraes UEM

Abstract

This work aimed to evaluate the Parque do Ingá (a park in the municipality of Maringá, state of Paraná, Brazil) hiking practices profile in relation to corporal mass index (CMI) and waist/hip rate (WHR). Men and women with ages from 20 to 70 years, regular hikers (3 to 5 times a week) which went for their walks between 7:00 to 11:00 a.m. were evaluated. The results showed that 84% of the sample had corporal weight excess, with CMI above 25 kg/m². In most of the age groups the WHR indicated cardiovascular diseases moderate risk for both sexes. This indicates that life quality must be associated with adequate alimentary habits from childhood, together with physical activity and ideal weight maintenance during adult life, avoiding obesity.

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Author Biography

Diógenes Sanches, UEM
Possui graduação em Educação Fisica pela Universidade Federal do Paraná (1975) , graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Oeste Paulista (1981) , especialização em Biologia pela Universidade Estadual de Maringá (1978) , especialização em Anatomia e Fisiologia Humana pela Universidade Estadual de Campinas (1982) e mestrado em Bases Biomédicas da Educação Fisica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) . Atualmente é Professor Adjunto D da Universidade Estadual de Maringá e Professor Assistente do Centro de Ensino Superior de Marainga. Tem experiência na área de Fisiologia , com ênfase em Fisiologia de Órgãos e Sistemas. Atuando principalmente nos seguintes temas: Treinamento anaeróbico, Limiar anaeróbico, Ácido lático, Limiar Aeróbico Currículo Lattes
Published
2008-06-05
How to Cite
1.
Amer NM, Sanches D, Moraes SMF de. Corporal mass index (cmi) and waist/hip rate (whr) of practicers of moderate aerobical activity. JPhysEduc [Internet]. 2008Jun.5 [cited 2025Oct.12];12(2):97-103. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3752
Section
Original Articles