Discreet motor skill acquisition: effect of number of visual demonstrations

  • Alessandro Teodoro Bruzi Universidade Federal de Lavras
  • Rodolfo Novellino Benda
  • Leandro Ribeiro Palhares
  • João Vitor Alves Pereira Fialho
  • Herbert Ugrinowitsch
Keywords: Motor Learning. Modeling. Dart Throwing. Motor Skill.

Abstract

This experiment investigated the effect of number of visual demonstrations on the acquisition of discreet motor skill. Seventy-four college students of both sex participated in this study. The participants observed a visual model twice or ten times. In the acquisition phase, the participants were asked to throw a dart with postero-anterior movement into a circle target until reach a learning criterion. In transfer tests no difference between groups was found in the analysis of score. However, ten demonstrations were more effective than twice as regards performance of the correct pattern of movement and the number of subjects who reached the performance criterion. The results show that the number of demonstrations has a specially marked effect on movement pattern.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alessandro Teodoro Bruzi, Universidade Federal de Lavras
Possui graduação em Educação Física pela Faculdade Presbiteriana Gammon (2000), especialização em Treinamento Esportivo (2002) e mestrado em Educação Física (2006) pela Universidade Federal de Minas Gerais e doutorado em Ciências - Educação Física, área de concentração Biodinâmica do Movimento Humano, pela Escola de Educação Física e Esporte da USP. Atualmente é professor adjunto, nível I, da Universidade Federal de Lavras. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Aprendizagem e Desenvolvimento Motor, atuando principalmente no estudo dos fatores que afetam a aquisição de habilidades motoras e no estudo do desenvolvimento da coordenação motora grossa em crianças e adolescentes. Além disso, tem colaborado com a Secretaria Nacional de Esporte Educacional, Lazer e Inclusão Social do Ministério do Esporte em atividades de acompanhamento pedagógico e administrativo relacionadas ao Programa Segundo Tempo.
Published
2018-12-03
How to Cite
1.
Bruzi AT, Benda RN, Palhares LR, Fialho JVAP, Ugrinowitsch H. Discreet motor skill acquisition: effect of number of visual demonstrations. JPhysEduc [Internet]. 2018Dec.3 [cited 2025Sep.10];30(1):e-3004. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/38267
Section
Motor Behavior and Biomechanics